Waarom is het als bedrijf belangrijk actief te zijn op sociale media?

Chloe Van Boven - 21 oktober 2019

Social Media Planner

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Velen zijn er actief. Verbazingwekkend veel. In één uur tijd worden er wereldwijd gemiddeld 249.998.400 likes op Facebook gegeven, 174.999.600 posts geliked op Instagram, verschijnen er 26.107.200 nieuwe tweets op Twitter en zijn 6.249.600 mensen actief op Snapchat (bron: Internet realtime teller, www.betfy.co.uk/in).

Miljoenen mensen gebruiken sociale media elke dag. Als er zoveel mensen tegelijk online aanwezig zijn, communiceren met elkaar, content maken, delen en reageren, is het logisch dat je als ondernemer ook actief bent op deze media, gezien dit dus ook grote opportuniteiten biedt voor jouw bedrijf (Google Digitaal Atelier, Een bedrijf promoten met content, https://learndigital.withgoogle.com/digitaalatelier).
 
Sociale media zijn een manier om rechtstreeks te praten met mensen, content te delen en vertrouwen op te bouwen en in interactie te gaan. Door regelmatig actief te zijn op sociale media en relevante content te delen, blijf je top of mind bij je volgers (Google Digitaal Atelier, Een bedrijf promoten met content), vergroot je het vertrouwen in je merk en kan je je volgers prikkelen en inspireren (W. Berkman en T. Van Dam, de kracht van social selling. Digitale sales met LinkedIn en andere sociale media, Nubiz 2019).
 
Sociale media zijn ook heel handig om je bereik te vergroten. Jouw volgers gaan jouw berichten misschien wel liken, delen of erop reageren, waardoor je ook voor het netwerk van jouw volgers zichtbaar bent. Op die manier bereik je mensen die je anders niet zou bereiken, breid je je netwerk steeds uit en vergroot je je bekendheid.
 
Via sociale media kunnen je klanten en fans jouw producten promoten. Ze delen misschien verhalen over producten of diensten die ze bij jou gekocht hebben en waar ze tevreden over zijn, maken video’s, schrijven recenties, doen aanbevelingen. Door al deze acties groeit het vertrouwen dat mensen in jou hebben en bouw je een vertrouwensband op met je doelpubliek. Reclame die door anderen gemaakt wordt, heeft immers meer effect dan reclame die je voor je zelf maakt (Google Digitaal Atelier, Een bedrijf promoten met content).
 
Sociale media kunnen ook ingezet worden voor social selling door over al het bovenstaande goed na te denken en te implementeren in jouw strategie. Wessel Berkman en Toni Van Dam definiëren social selling in hun boek De kracht van social selling als "het professioneel en routinematig aanwezig zijn op sociale media door zelf relevante content te delen of te reageren op content van anderen met als doel om extra omzet te genereren en significant impact te maken in je sector”.
In hun boek focussen ze op de impact die de komst van het internet gehad heeft op de manier waarop er nu aan sales gedaan wordt en stellen ze dat de traditionele salesfunnel volledig verdwenen is. Jouw potentiële klant heeft al een digitale weg afgelegd voor hij bij jou terechtkomt (Eline Van Doninck, https://www.oktav.be/blog/beter-ondernemen/waarom-moet-ik-als-kmo-aanwezig-zijn-op-social-media). Ben je niet of nauwelijks vindbaar, dan is de lead al verdwenen vooraleer je wist dat hij er was (W. Berkman en T. Van Dam, de kracht van social selling. Digitale sales met LinkedIn en andere sociale media, Nubiz 2019). Wisten jullie trouwens dat ook socialemediapagina’s door zoekmachines opgepikt worden?
 
Jouw concurrenten zijn waarschijnlijk al online, dus waar wacht je nog op?
 
Maar let op, aanwezig zijn op sociale media brengt ook een aantal valkuilen met zich mee (Google Digitaal Atelier, Een bedrijf promoten met content). Voor je profielen aanmaakt op al die verschillende socialemediaplatformen en zomaar wat begint te delen, is het belangrijk na te denken over een aantal zaken. Wat wil ik bereiken via sociale media? Wat is mijn strategie? Op welk platform is mijn doelgroep actief? Welke content willen mijn volgers graag zien? Wanneer post ik het best en met welke frequentie? ... In komende posts gaan we dieper in op deze topics.
 
Heb je hulp nodig met het opstarten van je sociale media, het uitwerken van je strategie en bijbehorende socialemediaplan of je dagelijks socialemediabeheer, contacteer ons dan gerust vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek. We bekijken dan samen hoe we je kunnen helpen.

Chloe Van Boven

Chloe inschakelen voor je zaak?