10 euro per dag

Investeer minstens 10 euro per dag aan adverteren op Facebook. Dat raadt een socialmedia-expert van De Digitale Versnelling zijn klanten aan. “Met dit bedrag kan je al duidelijke resultaten zien”, stelt de expert. “Meer websitebezoekers, meer likes en reacties, meer leads. Een bakker kan al met 100 euro per maand zelf experimenteren en zien wat het hem of haar oplevert. Grotere budgetten leveren wel meer op als je een specialist onder de arm neemt.”

Een voorbeeld van een goedkope en effectieve campagne, vinden we bij een speciaalzaak in dakbedekkingen. Een campagne op Facebook waarin ze een nieuwe werknemer zochten, kostte 200 euro. Het bedrijf bereikte 15.000 mensen. Daarvan klikten er 663 door naar de landingspagina over de vacature. “De job stond al maanden open. Via Facebook vonden ze in drie weken tijd hun nieuwe werknemer.”

 

5 factoren bepalen de prijs

Ook Facebook zegt dat elk bedrijf volgens zijn budget kan adverteren. Hoeveel elk budget oplevert, is moeilijk te voorspellen. De kost van een advertentie hangt vooral af van deze 5 factoren:

  1. Jouw doel. Wil je kliks op jouw website, aankopen, een ingevuld formulier, likes en reacties? Bepaal dit bij het opstellen van jouw advertentie in de Facebook Ad Manager.
  2. De doelgroep. Een grote doelgroep? Of segmenteer je gericht naar nichedoelgroepen? Hoe beter je op de te bereiken doelgroep mikt, hoe lager de kost. Maar hoe meer bedrijven op eenzelfde doelgroep mikken, hoe groter de kost per actie.
  3. De plaats. Kies je voor een advertentie in het nieuwsoverzicht of in de rechterkolom? Probeer verschillende plaatsen.
  4. Het tijdstip. Op piekmomenten zoals ’s avonds betaal je meer dan tijdens de daluren. Ook het seizoen of de maand spelen een belangrijke rol, denk maar aan de uiterst drukke eindejaarsperiode.
  5. Periode en herhaling. Hoe langer jouw campagne loopt en hoe vaker je de advertentie laat weergeven, hoe hoger het budget moet zijn.

 

Start met beperkt advertentiebudget

11 cent voor een engagement (like, reactie of het delen van het bericht). 13 cent voor een klik op een landingspagina. 4,8 euro voor een sterke lead voor een verkoper van villa’s in Spanje. Belgische kmo’s scoren met kleine bedragen, blijkt uit de ervaringen van onze expert.

Maar hoeveel het jou effectief kost? De beste manier om dit uit te zoeken, is starten met een beperkt dagbudget. Minstens 5 tot 10 euro per dag. Of vanaf 1 euro per dag voor het weergeven van een bericht. Vervolgens verbeter en verhoog je het budget volgens de resultaten.

 

Let wel op! Het maken van advertenties, publiceren en evalueren kan elke ondernemer zelf. Moeilijker is het doorgronden van het mechanisme dat voor goede resultaten zorgt. Wie een hogere return zoekt, neemt dan ook best een specialist onder de arm.