De aankoopintentie van Facebookers die op een advertentie klikken, is uiterst hoog. Maar liefst 26% kocht iets na het aanklikken van een Facebook Ad, zeggen de Facebook Statistics van AdEspresso. Gemiddeld klikken vrouwen op 10 Facebook-advertenties per maand, mannen op 7.

Dit toont meteen aan dat er mooie kansen voor ondernemers open liggen op Facebook. Maar hoe doe je jouw publiek klikken? 

Besteed aandacht aan deze 4 meest onmisbare elementen van een Facebook-advertentie. Zo verhoog je de conversiegraad en lok je meer mensen naar je (online) zaak.

1. Trek aandacht met video

Visuele content is cruciaal om mensen aan te trekken. Kies daarom opvallende foto’s. Of nog beter: video. 30% van de mobiele shoppers zegt dat video het beste medium is om nieuwe producten te ontdekken. Dat blijkt uit cijfers van Hootsuite. Een post met video houdt 5 keer langer de aandacht vast dan een statisch beeld.

Maak de video leuk, spannend, mysterieus of duidelijk … Laad hem direct op het platform op. Handig is dat je met de ingebouwde Video Creation Kit je film kan bewerken. Kies een videosjabloon en personaliseer je filmpje nog meer.

Kies je voor één of meerdere foto’s? Weet dan dat een vierkant formaat beter werkt dan een horizontaal formaat.

2. Target de juiste doelgroep

Bepaal je doelgroep zo nauw mogelijk. Speel vervolgens in op wat zij wensen en leuk vinden. Zo houden jongeren tussen 18 en 24 jaar opvallend meer van video dan van stilstaande beelden.

Pas je advertentie aan indien je meerdere doelgroepen wil bereiken. Laat je hierbij helpen door de relevantiescore die Facebook aan jouw advertentie toekent.

3. Schrijf een waardevolle tekst

Hoewel foto en video dé aandachtstrekkers zijn, moet ook je copy sterk zijn. De tekst boven het beeld geeft Facebookers een duwtje in de rug. Hiermee zeg je waarom ze moeten klikken. Bijvoorbeeld:

  • omdat ze 20% besparen,
  • omdat je aanbod maar 1 week geldt,
  • omdat duizenden anderen het ook deden,
  • of om als eerste op de hoogte te worden gebracht van een productlancering.

Doe een concreet aanbod dat aansluit bij de visual, met waarde voor je doelgroep. Eén boodschap is voldoende. Verwoord deze in een eenvoudige taal.

Schrijf verschillende advertenties voor verschillende mensen. Benadruk bijvoorbeeld een ander voordeel voor vrouwen van 20 jaar dan voor mannen van 50 jaar.

Concrete getallen als percentages (bij een dieetproduct) en aankoopprijs (bij kledij) doen extra klikken.

4. Roep op tot actie

Je advertentie heeft de aandacht getrokken en mensen lazen je tekst. Nu moet je hen vertellen wat ze moeten doen. Dit noemen we de call-to-action. Het is de knop onderaan rechts die je publiek zegt wat de volgende stap is. Wanneer ze hierop klikken, belanden ze meteen op de juiste websitepagina van jouw zaak.

Facebook zelf stelt een aanzet tot actie voor. Kies de tekst die je onderaan je advertentie wenst:

  • Nu boeken,
  • Contact met ons opnemen,
  • Meer informatie,
  • Shoppen,

Waze Facebook-advertentie

Start vanuit je bedrijfspagina

Start met adverteren op Facebook vanuit je bedrijfspagina. Klik in de linkerkolom op de blauwe knop ‘Promoten’. Kies wat je wenst: een bericht of je pagina promoten, meer websitebezoekers of meer leads genereren. 

Adverteren kan je ook rechtstreeks via Facebook Advertentiebeheer.

Een uitgebreide gids over Facebook Marketing vind je bij onze bron Hubspot.