Content, content, content! Context?

Tiemen Van Gucht - 19 september 2019

Uitwerken van sociale media

Vragen die altijd terugkeren als het gaat over digitale marketing, 'Wat met Facebook? Hoeveel tijd gaat dit me kosten en vooral hoe gebruik ik het?'. Te vaak wordt er gepost uit wanhoop, 'Oei, ik heb nog niets gepost deze week" *klik**post* waarna: 'Mijn sociale media hebben geen effect!' Laat me je kort helpen een kompas te maken voor een wereld waar content koning is, maar context God!

Eerst moet je begrijpen dat digitale marketing veel meer is dan enkel sociale media. Gebruik je mailings? Goed, dan heb je al een deel van je content gevonden. Sociale media vormen een onderdeel van je marketing, van het grotere geheel. Hiervoor heb je een planning opgesteld, doe dus hetzelfde voor je sociale media.

 

Content opstellen en plannen begint zoals toen je je eerste stappen zette als ondernemer. Wat wil jij doen, hoe wil jij dat de mensen je zien en waarom moeten zij met jou verder en niet met iemand anders? Want uiteindelijk is het jouw meerwaarde die je verkoopt. Waarom kiezen mensen voor een bepaald merk van auto? Het gaat hier om het verhaal en het gevoel dat jij krijgt als jij iets koopt. In mijn persoonlijk leven kan geen beter voorbeeld aanhalen dan toen ik een paar jaar geleden mijn GoPro kocht. Ik had die helemaal niet nodig, maar toch wou ik een GoPro en vooral, ik wou dat mensen wisten dat ik een GoPro had. Tot nu toe heb dat toestel slechts een paar keer gebruikt. Ik keek op naar de levensstijl die hoort bij het merk. Die levensstijl wordt gedeeld via sociale media.

 

Dus hoe ga je te werk voor je content? Dit is persoonlijk en afhankelijk van jouw wensen. Begin met een blad papier en zet je wensen (doelstellingen) onder elkaar met wat ruimte tussen. Trek vervolgens een lijn achter jouw wensen om een kolom te maken. Achter deze lijn schrijf je thema's die je interesseren in verband met jouw activiteit, telkens scheid je die met een kolom. Schuif deze matrix even aan de kant, maar niet uit het zicht. Mijn matrix ziet er altijd ongeveer zo uit. Dat die van jouw er anders uitziet maakt niet uit, hoe groter hoe meer je kan schrappen of hoe meer richtingen je uit kan! Dat is alleen maar goed.

 

Vervolgens moet je bepalen met welke toon (tone of voice, tov) je communiceert naar je klanten. Ik heb altijd gewalgd van de aanspreking in briefwisseling met banken en financiële instellingen. 'Geachte heer Van Gucht,' om misselijk te worden. En de aanspreking 'Beste,' voelt altijd aan alsof ik naar mijn voeten ga krijgen. Gewoon 'Dag Tiemen' heb ik het liefst, dus dat is dan ook de toon die ik gebruik. Ik heb geleerd dat hoe minder afstand je creëert in de aanspreking, hoe eenvoudiger het wordt om oprecht met elkaar te communiceren. 'Dag *voornaam*, ik merkte dat ik dit nog niet had aangekregen van jullie. Zodra ik dit heb, kan ik beginnen.', klinkt toch beter dan 'Geachte heer/mevrouw, na een nazicht merkte ik dat jullie me nog een paar bestanden moeten doorsturen alvorens ik aan de opdracht kan beginnen.' Wederom is dit persoonlijk. Bij sociale media is het extra belangrijk om de toon van jouw teksten goed af te stemmen op jouw doelpubliek. Je wil immers niet uit de toon vallen bij jouw doelgroep.

 

De toon die je aanslaat in je communicatie bepaalt of mensen jouw content gaan accepteren. Kijk naar hoe je zelf omgaat met je sociale media. Zorg dat je content aansluit bij de context van de lezer. De context is de omgeving van jouw ontvangers. Je zoekt naar aansluiting in hun leefwereld, je gaat jouw content en toon daarop moeten afstellen. Niemand wordt graag gestoord door schreeuwerige posts tijdens het doelloos scrollen op sociale media. Maak een paar persona's aan. Fictieve personen die je opstelt door look-a-likes die je vindt op Facebook of in het echte leven. Neem je matrix en tone of voice erbij en begin je matrix in te vullen met ideetjes voor posts. Kijk welke thema's aansluiten bij je persona's. Bepaal het belang van elk thema en elk doel. Bepaal een frequentie (aantal posts per dag/week) en begin met het aanmaken van jouw posts.

 

Zit je zonder inspiratie, kijk op Pinterest, Hootsuite, LADbible, CONTENTbible en dergelijke. Het web zit vol van herbruikbaar materiaal. Recycle en upcycle content die je vindt. Wat denk je dat de grote reclamebureaus doen?

 

Werk je graag op voorhand? Dan kan je al eens zoeken naar 'automation' op Google. Dit zijn apps die je helpen je sociale media te beheren. Daarover later meer.

Tiemen Van Gucht

Tiemen inschakelen voor je zaak?