5 tips voor LinkedIn-artikels die overtuigen

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 3 mei 2019

5 tips voor LinkedIn-artikels die overtuigen

LinkedIn is met voorsprong het beste platform om je kennis te delen met een ruim, professioneel publiek. Al moet je die expertise goed verpakken zodat je artikels gelezen worden. Dat lukt… met deze tips.

De afgelopen jaren is LinkedIn sterk gegroeid in België. Uit deze cijfers van De Digitale Versnelling-expert Chris Demeyere blijkt dat intussen meer dan 3,6 miljoen Belgen een LinkedIn-profiel hebben.

Publiek genoeg dus, maar hoe ontdek je wat (niet) werkt op LinkedIn? Door, bijvoorbeeld, 3.000 berichten te analyseren, zoals Paul Shapiro deed voor zijn LinkedIn-post 10 LinkedIn Publishing Tips.

Of vlieg even snel door deze 5 tips:

Tip 1. Voeg (idealiter 8) afbeeldingen toe

Een artikel zonder afbeeldingen wordt slechter gelezen dan één waarin af en toe ruimte wordt gecreëerd met een afbeelding. Idealiter gebruik je 8 afbeeldingen per post, aldus de statistieken. Plaats de beste, kleurrijkste afbeelding helemaal bovenaan. Het stimuleert mensen om je tekst te lezen.

Tip 2. Lok met een howto-titel

Je lezers willen meteen weten wat ze winnen met jouw artikel. De titel moet hen dit vertellen. Daarom doen vragende titels het slechter dan de howto-titels. Deze laatste zeggen HOE uw lezer een probleem oplost.

Tip 3. Schrijf in lijstjes

Breng jouw oplossing, expertise of mening zo eenvoudig mogelijk. Online zijn lezers snel afgeleid. Gids ze van de ene tussentitel naar de andere. Vertel op voorhand in hoeveel stappen ze de oplossing leren en bouw je adviezen op. 5 tussentitels scoren het best.

Tip 4. Wees positief

Neutraal geschreven posts worden het meest becommentarieerd en gedeeld. Maar positieve posts krijgen vaker likes. Bovendien zorgen persoonlijke verhalen voor meer betrokkenheid.

Tip 5. Kies gemakkelijke woorden

Natuurlijk beheers je het vakjargon, maar laat dit achterwege. Artikels in eenvoudige taal scoren het best. Laat desnoods een 11-jarige je tekst even nalezen. Dat is immers de leeftijd waarop Paul Shapiro adviseert te mikken.

Nog meer tips? Bekijk Shapiro’s volledige lijst.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale