4 PERFORMANCE FACEBOOK DOELGROEPEN DIE JE MOET (RE)TARGETEN

Bart Mortelmans - 23 augustus 2019

Facebook Ad Specialist

Je bent net begonnen met het adverteren op Facebook en Instagram en je hebt geen idee wat je aan het doen bent? Of u bent al een tijdje aan het adverteren, maar ziet nog steeds geen significante resultaten of wijzigingen. Goed, ik zal je vandaag helpen.

Laten we beginnen met de basis. Heb je een Facebook Pixel op je website geïnstalleerd? Nee: alsjeblieft doen, hiermee kun je de conversiewaarde meten en dat is de enige manier waarop je een stevige grip op je campagnes krijgt. Het is heel eenvoudig tegenwoordig, Shopify heeft een veld waar je gewoon je pixel-id in moet zetten en that's it. Zelfs dynamische gebeurtenissen worden geïmplementeerd. Als u met WordPress werkt, raad ik aan een Google Tag Manager te gebruiken. Wanneer u uw tracking instelt, kunt u naar uw Facebook Business Manager gaan en de pixel integreren met Google Tag Manager. Facebook maakt een tag voor je in je GTM en je bent klaar om te gaan. Heb je geen Business Manager? Doe maar, je hebt het nodig. Maak nu een account aan: business.facebook.com . OK, pixel geïnstalleerd? Laten we doorgaan. Doelgroepen die ik altijd maak bij elke klant, zijn de volgende:

 

1. Aangepaste doelgroep - websitebezoekers (Laatste 30 dagen) 

De Facebook Pixel verzamelt informatie van mensen die uw website bezoeken. U kunt het zelfs beperken tot bepaalde bestemmingspagina's als u een specifiek product of een specifieke service wilt aanbieden. Op basis van de hoeveelheid gegevens die u hebt verzameld, kunt u meerdere aangepaste doelgroepen maken op basis van websitegegevens. (bezoekers 30d, 90d, 180d MAX)

2. Aangepaste doelgroep - Kopers (Laatste 30 dagen)

Letterlijk uw belangrijkste aangepaste publiek om te creëren. Als u uw klanten kent, kunt u ze opnieuw targeten om de frequentie te verhogen, kunt u ze uitsluiten wanneer u nieuwe klanten wilt bereiken, enzovoort. Een ander cool ding dat je kunt doen, is het creëren van een look-a-like publiek, gebaseerd op de gegevens die Facebook heeft verzameld van je klanten. Deze look-a-like-doelgroepen presteren redelijk goed. Het is belangrijk om look-a-likes te maken wanneer dit zinvol is. Doe het wanneer u ten minste 1000 klanten of meer in uw aangepaste doelgroep heeft.

Een ander goed ding om te doen, is om de aangepaste doelgroep te maken op basis van de URL die mensen moeten bezoeken om een ​​aankoop te doen (/ thankyou page). Verder wil je ook het publiek creëren met behulp van het evenement 'Kopen' van je pixel. Op deze manier hebt u meerdere benaderingen voor het definiëren van clients en kunt u de gegevens vergelijken voor potentiële mismatches.

Een ander slim ding om te doen: websitebezoekers combineren met klanten. Bijvoorbeeld een klant die de website niet in X-dagen heeft bezocht. U kunt een advertentie met een bericht maken om deze mogelijk terug te krijgen naar uw website.

3. Aangepaste doelgroep - e-mails van klanten of telefoonnummerlijst

Nogmaals, een goede manier om bestaande klanten opnieuw te vergelijken. Is uw mailinglijst gesegmenteerd? Kent u het geslacht of andere demografische gegevens? Gebruik deze in uw advertenties om ze ook te personaliseren zoals u zou doen met een DM.

4. Aangepaste doelgroep - Engagers

Een goede manier om de betrokkenheid en het bereik van een organische post te verbeteren, is om de bestaande post te promoten bij de bezorgers van uw pagina. Deze mensen hebben je pagina leuk gevonden, becommentarieerd of bezocht. Je kunt ze allemaal opsplitsen op basis van de actie die ze hebben gedaan. Als je nog steeds begint, combineer ze allemaal samen.

Nu de fun begint, kunt u deze doelgroepen combineren met demografische gegevens en locatiegegevens om uw resultaten verder te verbeteren. Het hangt allemaal af van uw zakelijke activiteiten. Wil je mensen in een straal richten of ben je gewoon geïnteresseerd in het richten van een heel land of een hele planeet?

Alle grappen opzij gericht op een nis, is de manier om te gaan. Daarom kunt u deze doelgroepen ook op basis van de frequentie maken. Klant die X keer of vaker heeft gekocht, websitebezoekers die een bepaalde pagina x keer hebben bezocht, enzovoort. Het is allemaal logisch als u advertenties maakt die zijn afgestemd op het publiek. Als u voor alle doelgroepen dezelfde generieke advertenties gebruikt, hoeft u ze niet op te splitsen.

Mijn belangrijkste tip als u een e-commercebedrijf heeft, is het implementeren van dynamische pixeladvertenties en het opzetten van een Facebook-productcatalogus voor dynamische advertenties. Dit soort campagnes laten de hoogste ROAS zien die ik al heb gezien in mijn jaren van digitale marketing.

Als je vragen hebt over wat meer geavanceerde dingen, zoals dynamische advertenties, dynamische videocampagnes of meer, laat het me weten!

Bart Mortelmans

Bart inschakelen voor je zaak?

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale