Verlies van data bedreigt elke kmo en ondernemer. Als jouw bedrijf gehackt wordt, je kantoor afbrandt, medewerkers schade aanrichten of een virus je computer en server binnendringt, ben je onherroepelijk belangrijke bestanden kwijt.

Bij een back-up worden gegevens en bestanden op twee of meer fysieke locaties tegelijk bewaard. Automatische back-ups zorgen ervoor dat dit proces onzichtbaar op de achtergrond verloopt. Het kost je geen tijd. Je werkt ondertussen verder en verliest nooit gegevens.

Ook nodig bij cloudopslag?

Nu veel ondernemers zijn overgestapt op clouddiensten wordt er verondersteld dat digitale bestanden altijd en overal veilig zijn. Dit is echter niet het geval. Cloudopslag is geen back-upoplossing.

Bedrijven als Microsoft en Google beveiligen hun clouds, dat klopt. Maar je mag niet volledig vertrouwen op hun clouddiensten. Bijvoorbeeld: als een virus je bestanden besmet en onleesbaar maakt, worden deze onleesbare bestanden netjes gesynchroniseerd. Ook wanneer een medewerker bestanden wist, verdwijnen deze uit de cloud.

Hoe regel je de back-up?

Een automatisch back-upsysteem voorkomt veel ellende. Zowel voor Office-, Mac- en Google-bestanden bestaan goede oplossingen. Leuk om weten: onderstaande oplossingen kosten minder dan 5 euro per maand.

  • Office 365 regelt meteen een automatische back-up van al je bestanden zoals Word- en Excel-documenten via CloudOffice.
  • Time Machine is de oplossing voor Mac. Selecteer de schijf waarop je de back-up wenst te bewaren, bijvoorbeeld een eigen server of AirPort Time Capsule. Automatisch wordt er elk uur een reservekopie gemaakt, en dagelijks of wekelijks van oudere bestanden.
  • Wil je het nog veiliger spelen? Dan raden we een back-up van Google Drive en/of OneDrive van Office 365 aan. Dit kan via de online back-upservice Spanning. Dagelijks maakt het een back-up van je hele cloudopslag.
  • Mac back-up je via oplossingen als iDrive of het Nederlandse Mac-up!