Google Analytics is de meest interessante gratis tool om het succes van jouw website te meten. Het vertelt je hoeveel bezoekers jouw webshop aantrekt. Het zegt wat ze aanklikken en hoe lang ze op welke pagina’s blijven hangen.

 

Gebruik je deze tool nog niet? Lees dan eerst ons artikel Zo start u met Google Analytics.

GDPR verandert Google Analytics 

Sinds GDPR mag je niet zomaar cookies plaatsen op de computers van websitebezoekers. Ook mag je geen gegevens verzamelen en gebruiken voor marketingdoeleinden zonder hun toestemming. Nochtans, is dat precies wat Google Analytics doet om het zoek- en surfverkeer van en naar jouw website in kaart te brengen en te gebruiken voor gepersonaliseerde reclame.

 

Voortaan heb je dus de toestemming van jouw bezoeker nodig om zijn of haar gegevens te verwerken. Bij het gebruik van Google Analytics is een verwerkersovereenkomst met Google vereist.

Pas instellingen meteen aan

Om helemaal in orde te zijn met GDPR surf je naar het Google Analytics-dasboard van jouw bedrijf. Daar moet je een nieuwe verwerkersovereenkomst accepteren en een paar instellingen aanpassen.

Stap 1. Accepteer nieuwe verwerkersovereenkomst

Via de tab ‘Beheerder’ klikt je verder door naar ‘Accountinstellingen’. Scroll vervolgens naar naar de titel ‘Aanpassing van de gegevensverwerking’ onderaan de pagina.

https://lh6.googleusercontent.com/vYfq6XZKjSL303JfzR2rpVT3bTH6eLxQf-iQRp6Q125yLCrAfJgtc5VadXfbJib2Gt0saGh8SC1Yw0pQWXx55xPfz2lF6JkxtNOu0koZsXbu9ADIXS0bAm1ld37-guXP_Px2qtrl

Bekijk de aanpassingen en accepteer. Sluit af met het opslaan van de wijzigingen.

Stap 2. Anonimiseer IP-adressen

Je kan ervoor zorgen dat Google niet de volledige IP-adressen van de websitebezoekers kan verwerken. Eenvoudig, door de laatste drie cijfers van het IP-adres automatisch te laten verwijderen. 

Deze tweede stap is al technischer. Ze vraag dat je een code toevoegt aan de Google Analytics-code bovenaan de pagina’s van jouw website.

 

In het GA-dashboard klik je via de ‘Property-instellingen’ op ‘Trackinginfo’. Daar selecteer je de optie ‘Trackingcode’.

Je ziet nu een algemene sitetag (gtag.js) die je toevoegt aan het <HEAD>- gedeelte van elke webpagina of die al toegevoegd werd.

Voeg { 'anonymize_ip': true }) toe, zoals in dit voorbeeld van de Nederlandse Gegevensbeschermingsautoriteit.

 

https://lh3.googleusercontent.com/QhicnzMfs_BGPF9kBYXnAtVLvh4NetCj1NIp0MLOC17vp0jnqvotSD2nmuGWPoCyYevDa9mKEP3K2Sdqz4vgR2UZ8DbjQ8kpPxb33Bh_QvFveHyjClDSHdJfBT3f9PicSA5Hhk1t

Stap 3. Deel geen statistieken met Google

Standaard deel je de verzamelde gegevens met Google, onder meer om de producten en services van Google te verbeteren en om je via benchmarks te kunnen vergelijken met sectorgenoten. Vink de vijf opties uit via ‘Beheer’ en ‘Accountinstellingen.

 

Je hoeft nu geen toelating meer te vragen voor het verwerken van de anonieme persoonsgegevens van jouw websitebezoekers. Maar het is wel verplicht om jouw bezoekers te informeren over het gebruik van Analytics. Doe dit via de privacyverklaring.

 

Sommige ingrepen vereisen IT-kennis. Vraag aan jouw webmaster om deze te integreren. Hier vind je een meer technische handleiding van de Nederlandse Gegevensbeschermingsautoriteit.