Het was al druk in de winkel van Erwin toen een klant met een berg aankopen er niet in slaagde om met Bancontact te betalen. “Ik zal het overschrijven via de bankapp”, stelde hij voor. Vervolgens liet hij Erwin alles meevolgen op zijn schermpje. Alleen … het geld kwam nooit toe.

Waarover gaat het?

Winkeliers en verkopers die werken met tweedehandswebsites worden steeds vaker bedrogen. De koper heeft zogenaamd geen cash bij of de betaalkaart werkt niet.

Vervolgens opent hij op zijn smartphone een imitatie-app van vaak een Nederlandse bank zoals Rabobank, ING of ABN AMRO.

Deze app lijkt als twee druppels water op de echte bankapp. Hij toont een rekeningnummer met saldo, doet een overschrijving met cijfercode en bevestigt de betaling … die niet plaatsvindt.

Waarom is het belangrijk voor jou?

Met de valse bankapps plegen klanten diefstal waar je bij staat. Je geeft producten mee die niet betaald worden. Het gaat steeds om grote aankopen: een gitaar van 1.700 euro, een auto van 7.800 euro, kleding voor een paar honderd euro, …

Hoe voorkom je fraude?

Laat klanten betalen met geld of via officiële digitale betaalmiddelen als Bancontact by Payconiq of Seqr. Check steeds op jouw toestel of computer of je een bevestiging krijgt van een geslaagde transactie.

Ook goed om weten: met sommige bankapps stuur je zelf een betaalverzoek, zoals ook in de Bancontact-app. Je ziet dan meteen dat het bedrag op je rekening is bijgeschreven.

Meer hierover lees je in 4 oplossingen om klanten te laten betalen met hun smartphone.