Wat te doen als je website plat ligt

Jelle De Laender - 7 april 2020

Wat te doen als je website plat ligt

Een frustratie voor elke ondernemer: Je website is offline en je hebt geen idee wat de oorzaak is. Wat doe je dan? Elke drie seconden de pagina hernieuwen en ondertussen vloeken? Of zelf de touwtjes in handen nemen? Wij maakten speciaal voor jou een handige checklist. Zo weet jij straks perfect wat te doen.

Geen kennis van IT? Niet nodig! Deze tests kun jij eenvoudig zelf uitvoeren.

 

1. Kijk naar de melding

Kijk eerst welke melding er wordt weergegeven wanneer je de website oproept. Die geeft je een eerste indicatie van wat er aan de hand is. Als het een statuscode is (een code die begint met HTTP) dan kun je de betekenis ervan hier terugvinden.

 

2. Probeer een ander netwerk

Ben jij de enige die niet op je website geraakt? Of is hij voor iedereen offline? Open je website eens op een ander toestel, bijvoorbeeld met je smartphone in plaats van op je laptop. Zorg wel dat het een toestel is dat op een ander netwerk zit, bijvoorbeeld je mobiele netwerk of een andere wifi. Of bel een vriend en vraag of die wel op de website geraakt. Doet het probleem zich overal en op alle toestellen voor? Dan ligt het alvast niet aan jouw netwerk of toestel.

 

3. Weet wie je contactpersonen zijn

Waar kan het probleem dan nog liggen? Normaal gezien zijn er drie partijen betrokken bij het beheer van jouw website, al is het ook mogelijk dat één bedrijf meerdere of al deze taken op zich neemt.

 

De webmaster

Wie plaatst de content op jouw website? Misschien doe je dat zelf via een contentmanagementplatform zoals WordPress.com. Of misschien heb je een professionele webbouwer ingeschakeld? Die laatste kan je vertellen of er onlangs wijzigingen aan je website zijn gebeurd die misschien ergens zijn fout gelopen. Je webmaster weet je in de meeste gevallen ook te vertellen wie de hosting en het DNS-beheer van je website voor zijn rekening neemt.

 

De hosting provider

Elke website draait op een bepaalde server. Jij betaalt aan een hostingfirma een jaarlijks bedrag voor de capaciteit op een van hun servers. Zoek uit wie je hostingfirma is. Vraag het aan je webmaster of kijk tussen je aankoopfacturen of je ergens betaalt voor ‘hosting’.

 

Check de website van je hostingfirma

Kijk op hun website of er een melding wordt gemaakt over storingen of onderhoudswerken.

 

Zoek de statuspagina van je hosting

Kijk of ze bij je hostingpartner een statuspagina hebben (Google de naam van de provider + “

statuspagina

” of "status page"). Een statuspagina vertelt je hoe het met de dienst gesteld is en of er onderhoudswerken gepland zijn. De statuspagina van Combell vind je bijvoorbeeld hier, die van Wordpress.com hier.

 

Kijk op sociale media

Is de statuspagina zelf niet bereikbaar? Kijk dan eens of er een bericht staat op de sociale-mediakanalen van het bedrijf, bijvoorbeeld op Twitter.

 

Contacteer de klantendienst

Als de website van je hostingfirma nog beschikbaar is, zijn statuspagina geen foutmelding vertoont en er geen onderhoudswerken gemeld zijn, dan neem je best contact op met het support team om te melden dat er een probleem is met jouw website. Hoe sneller de medewerkers daar op de hoogte zijn, hoe sneller ze aan een oplossing kunnen werken.

 

Niet te bereiken?

Dan speelt er waarschijnlijk een groter probleem, zoals een

stroom

storing, netwerkprobleem of cyberaanval. In dat geval kun je alleen maar afwachten.

 

De DNS-beheerder

Jouw website heeft een eigen domeinnaam. Aan de hand van dit ‘adres’ weten bezoekers je website te vinden op het internet. De partij die deze gegevens (je DNS records) voor jou beheert, is je DNS-beheerder. Die zorgt ervoor dat de verschillende verkeersstromen zoals je website, je-mailverkeer en je subdomeinen mooi verwijzen naar het juiste IP adres. Ook daar kunnen problemen ontstaan. Vaak zijn je hostingpartner en je DNS-beheerder dezelfde partij, maar niet altijd.

 

4. Monitor je website

Niets is frustrerender dan van anderen te moeten horen dat je website plat ligt. Daarom is het een goed idee om gebruik te maken van een monitoringtool. Die houdt jouw website of server 24/7 in het oog, zodat jij het niet hoeft te doen. Merkt de monitor onregelmatigheden op? Dan krijg jij onmiddellijk een

mail

, bericht of melding. Zo kun jij het probleem melden of oplossen voor je klanten er hinder van ondervinden. Bovendien ontvang je een maandelijks rapport waarop je duidelijk ziet hoe vaak en hoe lang je website problemen ondervond.

Dat objectief

rapport helpt je beslissen of je eventueel wil overstappen naar een andere hostingpartner.

5. Bewaar deze checklist voor later

Houd je deze informatie graag bij de hand? Download dan hier een printvriendelijke versie.

 

PS: Is deze checklist te basic voor jou? Gebruik dan deze meer geavanceerde checklist (onderaan de pagina). 

Jelle De Laender

Jelle inschakelen voor je zaak?