1.  Nieuwe potentiële klanten bereiken

 

Door de groeiende digitalisering stijgt het aantal internetgebruikers. Zo is een grote markt aan potentiële klanten relatief makkelijk bereikbaar voor jou als ondernemer. Maar probeer zeker NIET die grote massa te bereiken. Dat kost stukken van mensen én bovendien spreek je ook de verkeerde prospecten aan; zij die eigenlijk geen interesse tonen in jouw online winkel of producten. Ga gericht te werk en spreek enkel de mensen aan die relevant zijn voor je. Online kan je namelijk makkelijk enkel de klanten benaderen die je zelf wil!

 

Dankzij een webshop kan je jouw producten nog op een extra kanaal inzetten voor verkoop. Een webshop is niet enkel een externe website aanmaken. Het is ook je product op sociale media plaatsen. Aan de hand van je huidige klantenbestand kan je een persona opstellen om te weten te komen hoe je potentiële klanten eruitzien. Net daarom is online zo belangrijk: omdat je die potentiële klanten kan aanspreken. Heb je een fysieke winkel? Dan is een extra verkooppunt online een MUST.

 

  

2.  75% van de Belgische bevolking koopt online

 

7,5 miljoen mensen in België shoppen online. Dat is ¾ van de Belgische bevolking. Elk jaar stijgen die cijfers opnieuw en kopen mensen meer en meer online. Uit bevraging blijkt dat mensen nog meer zullen uitgeven na de Coronacrisis, bovendien is er al tot 28 miljoen uitgegeven online. Laat je klanten daarom niet verleiden om bij grote buitenlandse spelers te kopen. Als de stijging van aantal online kopers stijgt, moet jij als ondernemer meegroeien met die trend. Zorg dat je huidige en potentiële klanten daarom online in België kopen en niet in het buitenland. Waar jouw klant naartoe gaat, daar moet jij als ondernemer ook heen. Klanten willen lokale ondernemers steunen, maar dan moet je die mogelijkheid natuurlijk wel aanbieden door online aanwezig te zijn.

 

Het is duidelijk: mensen geven meer geld uit online. Waarom? Simpel, omdat het zo snel kan gaan! Een webshop zorgt ervoor dat de weg die de (potentiële) klanten moeten afleggen tot de aankoop zeer kort is. En omdat het zo makkelijk en snel gaat, geven klanten meer geld uit.

 

 

3.  24/7 toegankelijk en altijd en overal verkopen

 

Je winkel gesloten tijdens de lockdown? Wat nu? Blijf niet bij de pakken zitten! Verplaats je winkel naar waar de consument zit: aan zijn bureau, in zijn keuken, in zijn zetel … Via smartphone of tablet bestelt men werkelijk overal en op elk moment van de dag.

Via een webshop verkoop je zelfs terwijl je slaapt. Uit cijfers blijkt dat de hoogste piek in online aankopen zich situeert tussen 14u en 16u, en tussen 20u en 23u. Eenmaal een klant een account heeft op jouw shop, gaat hij vlotjes over tot een herhaal-aankoop. Zeker als je via e-mailcampagnes promoties aanbiedt. Want als je klant een e-mail met een actie ontvangt, is hij slechts een paar klikken verwijderd van een nieuwe online aankoop.

 

Als klanten meer uitgeven online, waarom dan geen webshop plaatsen?

  

online shop

4.  Overzicht van al je producten

 

Via je webshop krijgen bezoekers een overzicht van al je producten. Je kiest zelf hoeveel details je geeft over je artikelen. Je kan makkelijk video’s of meerdere foto’s plaatsen. Een online koper houdt van kiezen en behoudt graag het overzicht. Zorg daarom voor een duidelijke structuur in je productengamma en geef de surfer de kans om via verschillende keuzefilters het gewenste product te vinden. Hoe eenvoudiger het proces tot de finale aankoop, hoe beter. Een gebruiksvriendelijke webshop neemt de rol van een topverkoper op zich en helpt de klant kiezen.

 

5.  Verkoop via sociale media

 

Je webshop plaatsen op je website is niet de enige optie. Succesvolle webshops zetten steeds meer in op het aanbieden van hun producten via sociale media. Daarvoor verbind je je Facebookpagina of Instagrampagina met je webshop, zodat klanten direct kunnen aankopen. Op sociale media post je je producten en als geïnteresseerden klikken op dat product, belanden ze automatisch in je webshop. Klanten die je op Facebook of Instagram volgen, worden op de hoogte gebracht van elke actie of promotie die jij post. Zo wordt de weg tot een aankoop aanzienlijk verkleind: in enkele muisklikken is de aankoop voltooid. Zet daarom je sociale media in om je product of diensten te promoten en je webshop te ondersteunen. It's where the magic happens. 
 

6.  Je eigen webshop starten

Je webshop moet 100% in lijn liggen van jouw bedrijfscultuur en je merkimago. Vooraleer tot het programmeren wordt overgegaan, is het eerst tijd voor een grondige marketinganalyse: wie zijn je klanten, wat is jouw missie, hoe luidt jouw verkoopstrategie, hoe zien jouw logo en andere communicatiedragers eruit,…? Het doel: een webshop creëren die 100% past bij jouw huisstijl.