Het is moeilijk om conversies te meten in Google Ads campagnes die erop gericht zijn om consumenten naar een fysieke locatie te lokken. Meestal doe je dan beroep op ondersteunende conversie-metingen zoals betrokkenheid (hoelang blijft men op de site, hoeveel pagina's worden bekeken) of opzoeken van contact informatie (waar ben je gelegen, hoe ben je bereikbaar) of eventuele telefoontjes...

 

Wanneer je campagne lang genoeg loopt, meet Google ook winkelbezoeken. Google verzamelt deze gegevens op basis van je browsegeschiedenis, opzoeken van het adres op Google maps, gmail berichten, wi-fi, locatiegeschiedenis en andere. Google claimt met 99% zekerheid dat een winkelbezoek effectief plaatsvond. 

 

Conversies via winkelbezoeken

Interessant is dan om naast de gewone conversies, conversies via winkelbezoeken in te stellen. Zo zie je welke campagnes, zoekwoorden en apparaten de meeste bezoekers opleveren. Niet alle elementen van je campagne worden aan winkelbezoeken gelinkt omwille van de privacy. Zo kan je bijvoorbeeld niet zien welke concrete zoektermen tot bezoeken leiden.  Maar de voorhande informatie over campagnes en zoekwoorden geeft je al heel wat, soms verrassende, feedback om de campagnes te optimaliseren. Hou er wel rekening mee dat de aantallen groot genoeg moeten zijn om conclusies te trekken. Maar dat geldt voor alle features in Google Ads.

 

Offline ROAS

De conversie winkelbezoeken laat ook toe om de offline ROAS te berekenen. Als je weet wat de gemiddelde conversieratio is van de winkel of sector en de gemiddelde transactiewaarde, geeft je dat zicht op wat je Google Ads campagne nu werkelijk opbrengt.