Waar moet je aan denken als je wil starten met het ontwerpen en plaatsen van banners?

Start met de 7 actiepunten uit deze checklist.

1. Kies populaire afmetingen

Een gemiddelde online campagne telt tot 16 verschillende bannerformaten, volgens Adformatie. Maar je hoeft ze niet allemaal aan te maken. Start met deze 3 meest aangeklikte formaten: 336 x 280 pixels (px), 300 x 250 px en 250 x 250 px.

Kies als mobiele banner voor het populairste strookje onderaan het scherm, met afmetingen 320 × 50 px.

2. Maak een GIF-banner

Hou de resolutie van beeld, video en design zo laag mogelijk. Banners in GIF-formaat blijken het beter te doen dan flashbanners.

3. Speel met meerdere beelden

Bewegende banners scoren beter dan statische banners, lees je in dit artikel. Hou de animatie wel rustig zodat deze je boodschap versterkt. Je logo en boodschap mogen stil blijven staan.

4. Schrijf een call-to-action

Zeg wat mensen kunnen verwachten en moeten doen. ‘Klik hier’, ‘Ontdek nu’ of ‘Maak kans op…’. Te dwingende call-to-actions werken niet goed, aldus Google.

5. Afficheer je prijs

Informatie over prijzen levert je meteen de juiste klikkers op. Speciale prijzen en kortingscodes lokken dan weer extra bezoekers naar je website.

6. Maak het dringend

Creëer urgentie in de banners via een deadline of ‘op = op’-boodschap. Zo spoor je bezoekers die de aanbieding niet willen missen extra aan om meteen te klikken.

7. Relevante landingspagina

Wie doorklikt, wil meteen op de juiste pagina belanden. Voorzie een speciale actiepagina, een link direct naar het aangeprezen seminarie of het invulformulier om iets te winnen of te downloaden.

 

Een banner levert je extra bezoekers op als je dit online advertentiemiddel goed inzet. Start met de 7 actiepunten uit deze checklist.