Om innerlijke rust te vinden, moet je afmaken waaraan je begonnen bent. (Boeddha)

Het vraagt tijd en nogal wat focus om écht te bepalen waar jij voor staat (en dus ook je bedrijf). Om te leven naar je eigen waarden (wat zijn die ook alweer?), en elke dag op te staan voor de reden(en) waarom je deze job nu precies doet. Niet gemakkelijk, die kritische vragen. In het beste geval heb je hier al over nagedacht voor je begon, maar het is oké om daar (nog) geen antwoord op te hebben, of dat je het daar nu even te druk voor hebt. Laat het echter niet te lang liggen, want voor je het weet ben je afgedwaald naar een ander pad dan je oorspronkelijk voor ogen had.

 

Waarom moet ik dat eigenlijk allemaal weten? Bekijk het een beetje als een sollicitatiegesprek. Als iemand je tijdens zo'n gesprek plots een moeilijke vraag over jezelf stelt, dan heb je daar best binnen een redelijke tijd toch een onderbouwd antwoord op. Als iemand je een moeilijke vraag over je bedrijf stelt, heb je dus ook al best direct het antwoord klaar. Geen ingestudeerde tekst of promopraatje, maar je ware gevoelens. Niet klef, wel doeltreffend. Want als je ergens een passie voor hebt, en duidelijk weet waarom, hoe en wat, dan stroomt dat vanzelf naar boven in alles wat je zegt en doet, en dat spreekt simpelweg aan. Volgende vraag graag.

 

Moet ik dat dan elke keer zelf zeggen? Dat kan, maar vandaag is de kans groter dat je (potentiële) klanten eerst online naar informatie over jouw bedrijf gaan zoeken. We zijn nu eenmaal nieuwsgierige wezens. En we beoordelen een boek ook al eens op basis van de kaft. Foei. In jouw geval kijken ze bijvoorbeeld naar je huisstijl. De stijl (kleuren, logo, ...) die je gekozen hebt zegt namelijk ook veel over je bedrijf en wie je bent. Ben je fan van een voetbalploeg en heb je daarom dezelfde kleuren gebruikt? Fijn dat je een fan bent, maar misschien past dat paars of rood toch beter op het veld of in de tribune. Nog iets om goed over na te denken voor je begint, dat geeft achteraf een goede houvast en zorgt voor consequentie in je communicatie.

 

Als persoon verander je ook doorheen de jaren, en denk je op regelmatige tijdstippen na over je leven: wat ga ik studeren?", "welke job wil ik met dat diploma doen?", en als die job of dat bedrijf na een tijdje niet meer helemaal jouw ding is, dan denk je na over wat wél bij je past en maak je de nodige veranderingen. Voor je bedrijf is dat niet anders. Hou alles regelmatig eens onder de loep. Zit alles nog goed? Tijd voor iets nieuws? Denk dan na over het grotere geheel: de volledige identiteit en de uitstraling van je bedrijf. Die staat niet vast in steen. Je hoeft het gelukkig niet allemaal zelf te doen, dus laat je bijstaan waar nodig. Past het niet meer? Verander het dan.