Koen heeft sinds kort een trucje om zijn klanten beter te bedienen. Hij deelt ze op in verschillende groepen huizenkopers. Voor elke groep heeft hij één referentiepersoon: de buyer persona.

Op voorhand wint hij informatie in over zijn klanten en segmenteert hij. Hierdoor is Koen in staat om een huis anders te tonen aan een jong koppel dan aan een gepensioneerd echtpaar. Hij geeft een technische man meer inzicht in de elektrische installatie. Een vrouw die van tuinieren houdt, verleidt hij met de troeven van de tuin. Hoe beter hij segmenteert, hoe gemakkelijker hij vastgoed verkoopt. 

Ken je klanten beter

Ook voor jouw zaak loont het om klanten in te delen in klantengroepen, en hen een naam en gezicht te geven. Daarover lees je in het artikel Beter contact met (nieuwe) klanten? Start met buyer persona’s.

Wie zijn jouw klanten? Hoe zien ze eruit? Wat is hun leeftijd, hun woongebied? Welke interesses en noden hebben ze? Laat je hierbij digitaal helpen. Met deze 3 gratis tools om buyer persona’s te bouwen, begrijp je jouw klanten beter.

1. Make My Persona

Make My Persona is een gratis tool van Hubspot. Het is meteen de meest speelse en interactiefste webtool om buyer persona’s te bouwen. Op de startpagina geef je een naam in en kies je een avatar. Vervolgens doorloop je het stappenplan. Zo mis je geen enkele strategische vraag. Aan het einde deel je de opgestelde profielen eenvoudig met derden zoals medewerkers.

2. Brand Persona template 

Bij de House of Marketing download je gratis een Brand Persona template. Dit document geeft een goed overzicht van de basisvragen die je moet beantwoorden om tot duidelijke klantengroepen te komen, zoals ‘Wat zijn de uitdagingen waarmee deze groep klanten kampt?’ en ‘Wat drijft hen om in contact te komen met je zaak?’

3. Userforge

Op het gratis platform van Userforge creëer je uiterst eenvoudig al jouw buyer persona’s. Eens ingelogd, kies je foto’s en namen. Je schrijft uit wat ze zeggen en wensen. Handig is dat je de persona’s gemakkelijk aanpast en deelt met medewerkers. Zo heeft iedereen een actueel zicht op jouw klanten.

Tip: start op papier

Deze digitale tools helpen je de profielen van jouw klanten concreet en visueel te maken. Het beste resultaat bereik je als je eerst de buyer persona’s-oefening op papier maakt, los van de digitale tool.