1. Kom onmiddellijk to the point

Lezers zijn lui en lezen online trager dan op papier. Je hebt maximaal tien seconden om hun aandacht te trekken. Geef de belangrijkste informatie eerst, laat je lezer niet wachten.

 

Onderzoek eerst welk probleem jouw product of dienst oplost voor je doelpubliek. Schrijf vanuit die oplossingen en laat de productspecificaties achterwege.

 

2. Schrijf zoals je spreekt (Enfin. Min of meer, toch).

Schrijven is praten met een papier of scherm ertussen, zei een van mijn docenten ooit. Waarom vervallen veel mensen dan zo gemakkelijk in stijve schrijftaal als we een pen vastpakken of achter een toetsenbord kruipen?

Schrijf zoals je spreekt.

  • Structureer je tekst,
  • schrijf korte zinnen en
  • gebruik opsommingen.

 

3. Maak geen/weinig fauten

Het gebeurt bij de beste schrijvers: je levert een tekst op en merkt achteraf een stomme schrijf- of typfout op. Jammer.

Het is belangrijk om zo foutloos mogelijk te schrijven. Want zo'n fout in je nieuwsbrief of op je website komt niet alleen onprofessioneel over, een tekst leest er soms ook moeilijker door.

Twijfel je over de schrijfwijze van een woord? Dan surf je best even naar de Taaltelefoon.

Wil je ook de zinsbouw (en andere aspecten) van een tekst laten controleren, dan kan dat via De Schrijfassistent van De Standaard.

 

4. Schakel een freelance copywriter in

Deze drie tips maken je teksten vlotter en fijner om te lezen.

En wil je meer dan vlotter en fijner? Maar heb je zelf de tijd niet om een nieuwsbrief, websitetekst (of een andere tekst) te schrijven? Of geen goesting?

Dan kan je mijn pen gebruiken. Ik maak graag wat witruimte voor je in mijn agenda.