Leestip van onze experts: 'Time to pop-up'

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 11 december 2019

Cover Time to pop-up

Ons leven mag zich dan al alsmaar meer online afspelen, fysieke productervaringen en -belevenissen bieden nog vaak een grote meerwaarde. Een pop-upstore openen om jouw startende zaak in de kijker te zetten, is dus een prima idee. Maar ook een pop-upwinkel vergt keihard werken en een goede voorbereiding. Zet daarvoor zeker deze vijf stappen uit het boek 'Time to pop-up' van Dieter Veulemans.

Stap 1: Denk voorbij de clichés

Een pop-upstore is niet enkel een stadsfenomeen. Soms gaat het meer om de unieke beleving dan om het aantal passanten of de marketingkracht van een tijdelijk concept, en dan kan een afgelegen locatie net een troef zijn.

En natuurlijk ziet de meerderheid van de pop-upwinkels het levenslicht om de omzet te verhogen of de naamsbekendheid op te krikken, maar in theorie kan elke bedrijfsafdeling er baat bij hebben. Waarom jouw zaak bijvoorbeeld niet tijdelijk tot bij studenten brengen als je wanhopig op zoek bent naar geschikte nieuwe profielen?

En nee: een pop-upstore is heus niet uitsluitend weggelegd voor ondernemers uit de kleding- of horecasector. Elke start-up kan wel een vorm van pop-upwinkel bedenken om zijn merk of dienst in de kijker te plaatsen.

 

Stap 2: Beantwoord de drie W’s: waarom, waar en voor wie?

De lancering van een nieuw product, het pimpen van een merknaam of het uitbouwen van een community rond jouw merk of bedrijf: potentiële redenen zat om een pop-upstore te openen. Maar stel jezelf vooraf toch even de vraag: is zo’n winkel in jouw geval echt het best mogelijke marketinginstrument? Daarnaast moet je heel duidelijk jouw doelpubliek voor ogen houden, niet in het minst bij de inkleding en de communicatie rond jouw pop-upwinkel. Last but not least: de locatie. Het kiezen van het juiste plein of de meest geschikte straat kan het verschil betekenen tussen een gigantisch succes of een stevige financiële kater. In een aantal steden kan je voor die beslissing cijfers over het aantal passanten op bepaalde plaatsen opvragen.

 

Stap 3: Houd je pop-upstore net lang genoeg open

Een van de belangrijkste factoren die het groeiende succes van het fenomeen pop-upstore verklaren, is net het tijdelijke – en dus exclusieve – karakter ervan: kom even langs, voor het te laat is. Maar té tijdelijk maak je jouw winkel best ook niet, als je iedereen de kans wil geven om jouw zaak te ontdekken. Het is dus telkens opnieuw een uitdaging om het juiste evenwicht vinden tussen ‘kort genoeg om het spannend te houden’ en ‘lang genoeg om jouw doelstellingen te behalen’. Vaak blijkt een maand zowat de ideale periode.

 

Stap 4: Verlies het wetgevend kader niet uit het oog 

De wet- en regelgeving voor het opzetten en openhouden van panden of winkelruimtes durft al eens te verschillen van stad tot stad, en hangt bovendien sterk af van wat je precies aanbiedt in jouw pop-upstore. Vaak is een stadsbestuur zelf niet op de hoogte van de exacte regelgeving, zeker niet als het om tijdelijke projecten gaat, en is het dus belangrijk om je zo breed mogelijk te informeren. Bijvoorbeeld bij een plaatselijk ondernemersloket, of bij organisaties zoals UNIZO.

 

Stap 5: Denk eraan: uitstraling is alles

In een pop-upstore doe je eigenlijk aan retail-speeddaten: je krijgt maar één kans om die goede eerste indruk te maken. Sta dus vooraf uitgebreid stil bij het unieke verhaal dat je wil vertellen, en bedenk hoe je met jouw tijdelijke winkel het verschil denkt te maken.

Zoek ook een unieke en vernieuwende uitstraling, zorg voor een gevoel van hoogdringendheid en geef jouw publiek een verhaal dat het graag deelt of verder vertelt. En vergeet daarbij niet: anno 2019 is technologie geen lokmiddel op zich meer, ze kan hoogstens ten dienste staan van de belevenis die je de bezoekers wil meegeven.

 

Stap 6: Open met een knaller

Wie kiest voor een pop-upstore, doet dat doorgaans ook wegens het hippe en wat gedurfde, minder klassieke imago van zo’n zaak. Je hebt er dan ook alle belang bij om van de opening van de tijdelijke winkel een echt evenement te maken, waardoor de nieuwe zaak ook meteen hét gespreksonderwerp in de stad wordt.

Neem contact op met de (lokale) media, nodig bloggers en invloedrijke koppen uit en probeer zo origineel mogelijk uit de hoek te komen. Maak bovendien vooraf een juiste inschatting van alle praktische beslommeringen waarmee je ook de dagen na de opening af te rekenen zal krijgen: van het afvalbeheer over een goede internetverbinding tot vlot werkende kassa’s.

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale