Tip 1. Neem de tijd

De voorbereiding van jouw huwelijk of een ander groot feest nam misschien wel zes maanden tot een jaar in beslag. Waarom sneller gaan als het op brand building aankomt? Neem de tijd om jouw merk uit te denken. 

Tip 2. Speel jouw troeven uit

Denk na over wie je bent, welke troeven je hebt en hoe jouw merk dit beeld versterkt. Test jouw inzichten en ontwerpen uit in contact met (toekomstige) klanten. 

Tip 3. Denk in zoekwoorden

Plaats jouw online aanwezigheid van bij het begin centraal. Welke keywords omschrijven perfect wat je doet? Welke zoekwoorden typen jouw klanten in als ze iemand zoals jij zoeken? Gebruik hiervoor de Zoekwoordplanner van Google.

Tip 4. Spreek de taal van klanten

Hou het eenvoudig. 59 procent van de consumenten koopt het liefst nieuwe producten bij een merk dat op hen lijkt. 21 procent kocht eerder een product omdat het van een merk was dat ze leuk vonden, zegt een Nielson survey. Bekijk hoe jouw merk kan lijken op jouw klanten.

Tip 5. Creëer een persoonlijk merk

Als zelfstandige of kleine ondernemer heb je een groot voordeel ten opzichte van grotere bedrijven. Je bent, werkt en communiceert persoonlijker. Profiteer hiervan. Bouw een persoonlijk merk op. Link jouw merk en logo aan je naam, troeven, regio, activiteit... 

Tip 6. Toon jouw merk overal

Grijp alle mogelijkheden aan om jouw merk en logo te tonen, bijvoorbeeld: in en rond jouw winkel, op alle communicatie naar klanten, op jouw website, verpakkingen, producten, auto, sociale media … Doe dit steeds op dezelfde manier. Hoe meer jouw klanten het logo en merknaam zien, hoe meer vertrouwd ze ermee worden.

 

De tips uit dit artikel helpen je bij het opbouwen van een nieuw merk. Ga zeker ook aan de slag met deze 5 tips om een uniek merk te creëren