Het belang van “On Top of Mind“ (Content) Marketing

Stijn Bernaer - 12 december 2019

on top of mind

Is het mogelijk dat jouw onderneming "altijd" en "overal" aanwezig is bij jouw doelpubliek zonder dat je hier zelf al te veel moeite moet voor doen? Benieuwd? Wel, laten we het over “On Top of Mind” hebben ... weer zo'n Engelse term 😃. In deze post lees meer je over het belang van "On Top of Mind" marketing.

Stel: je hoort via-via dat één van jouw goede professionele contacten gekozen heeft voor iemand “wild” vreemd in plaats van voor jou. Word je hier boos van?
Na even uitpluizen blijkt dat het helemaal niet slecht bedoeld is, maar dat jij toen gewoon niet “On Top of Mind” zat.
 
Laten we dit even dieper uitspitten. Wanneer je iemand ontmoet, bijvoorbeeld op een netwerkmoment, kan het best zijn dat je met die persoon -laat ons zeggen John- een spreekwoordelijke klik hebt. John vertrouwt je en wil bijgevolg heel graag gebruik maken van jouw diensten zodra er zich een concrete opportuniteit aandient.
MAAR …  John zit de volgende dag alweer in zijn dagelijkse routine waardoor de herinnering aan de fijne babbel met jou ergens minder prominent in zijn geheugen terecht komt. 
Als jij geen moeite doet om af en toe terug in het ‘actieve’ geheugen van John te geraken, zal John bij een volgende business opportuniteit mogelijks niet METEEN aan jou denken maar wel aan die advertentie op Facebook die hij 5 minuten eerder heeft gezien.
“On Top of Mind” is met andere woorden een concept dat er voor zorgt dat de potentiële klant als het ware spontaan aan jou denkt (en niet aan een concurrent) zodra hij één van jouw diensten kan gebruiken.

 

Hoe doe je dit nu?

Wel, conceptueel is het héél eenvoudig:

  1. Wees continu waakzaam voor mogelijke interessante onderwerpen, inhoud voor jouw doelpubliek.
    TIPS:
    • Zodra je een idee met betrekking tot een onderwerp krijgt, noteer het zodat het zeker niet verloren gaat.
    • De inhoud hoeft niet per sé originele content (van jezelf) te zijn. Je kan perfect artikels, quotes, infographics, ... van andere personen of bedrijven gaan verzamelen (zolang je maar naar hen verwijst bij het verspreiden ervan)
  2. Ga regelmatig doorheen de verzamelde inhoud en maak een planning om deze te gaan verspreiden
    TIPS:
    • Zorg ervoor dat je de inhoud verpakt op zo’n manier dat jouw doelpubliek hier waarde in ziet. Af en toe, kan je er gerust eens een commerciële boodschap insteken.
    • In plaats van bijvoorbeeld één groot artikel te delen, kan je er ook voor kiezen om elke week een stukje van het artikel te verspreiden. Op die manier gaat het “On Top of Mind” effect véél harder werken zonder extra (schrijf)werk.
  3. De efficiëntie meten van jouw (content) marketing inspanningen

Dit is zeker belangrijk omdat je veel nuttige informatie zal leren: welke type boodschappen worden het beste gesmaakt, welke momenten van de dag wordt jouw content het meest bekeken, …
Deze inzichten kan je dan gebruiken om jouw toekomstige Online Marketing activiteiten verder te gaan optimaliseren (lees: minder tijdsinvestering, meer rendement)

 

Pfff, dit lijkt veel werk!

20 jaar geleden waren de communicatie platformen eerder beperkt tot telefoneren en/of post.
Dankzij de Digitale Evolutie, wordt “On Top of Mind” blijven vandaag gemakkelijker dan ooit.
 
Enerzijds kunnen we “On Top of Mind” marketing automatiseren en anderzijds kunnen we honderden, duizenden, … mensen tegelijk bereiken.
 
Het is uiteraard afhankelijk van jouw type business welke kanalen en technieken (of welke combinaties) belangrijk zullen zijn voor de verspreiding van jouw boodschappen.
 
Denk hierbij aan

  • Sociale Media: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, …
  • Email Marketing
  • Betalende Advertenties (Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, … )
  • Offline (netwerken, … )

 

GOUDEN TIP: Dankzij handige software toepassingen zoals Hootsuite kan je de verzamelde marketing boodschappen bijvoorbeeld één keer per week klaarzetten en zodanig plannen dat er elke dag een bericht via één of meerdere kanalen wordt verspreid. 
Met andere woorden, ondanks dat je zelf niet elke dag actief bezig bent met het verspreiden van marketing boodschappen, blijf je ten opzichte van jouw doelpubliek toch “On Top of Mind”.

Zalig gevoel, toch?

Stijn Bernaer

Stijn inschakelen voor je zaak?