Een sterk merk maken

Maarten Van Herck - 22 augustus 2019

merk versterken voorbeeld nike

De toekomst van branding: hoe merken moedig moeten zijn in een digitale wereld waar je overstelpt wordt door prikkels.

Laat ons starten bij het begin: wat is branding?
Belangrijk om te weten is dat je als bedrijf geen merk kan bezitten. Het is namelijk wat mensen denken, voelen en zeggen dat het is. Daarom moet een merk ergens voor staan. Betekenis is cruciaal.

Branding creëert betekenisvolle connecties tussen merken en mensen. Bovendien maakt het relaties tussen mensen onderling mogelijk waardoor deze een community worden. Denk maar bijvoorbeeld aan een Harley Davidson community. 

Het is dus belangrijk als merk om ergens voor te staan en jezelf af te vragen: "waarom zijn we hier?"

Moderne merken zijn culturen. Pas wanneer je als merk waarden en normen hebt, kan je een connectie maken met mensen die dezelfde waarden belangrijk vinden. Enkel zo kan je een relatie opbouwen. Denk maar bijvoorbeeld aan waar Patagonia al jarenlang voor staat: kwaliteit, duurzaamheid, plezier met respect voor de omgeving. Hierdoor weten ook meteen de klanten waar ze zich aan mogen verwachten wanneer ze er kledij kopen. 

Te veel bedrijven durven niet te zeggen waar het op staat en zijn altijd 'politiek correct' waardoor ze geen eigenheid meer hebben. Hierdoor gaan ze op in de massa en missen ze de kans om eruit te springen. 

Daarom is moed hebben cruciaal om een sterk merk te bouwen. Natuurlijk onderbouwd en gesteund door een sterk verhaal, maar dat is altijd het geval. "Just Do It" ;)

Maarten Van Herck

Maarten inschakelen voor je zaak?