Deze 4 opmerkelijke kmo’s leren je online een sterk verhaal vertellen

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 7 mei 2019

Deze 4 opmerkelijke kmo’s leren je online een sterk verhaal vertellen

Je wil online sterker uit de hoek komen, maar hoe? Welk verhaal wil je vertellen? Deze 4 kmo’s geven het goede voorbeeld.

Zelfstandigen kunnen op heel verschillende manieren online een verhaal vertellen. Slagerij Rondou brengt zijn verhaal kort en krachtig. Charline’s Closet post heel regelmatig op Facebook, Brillenshop Odette Lunettes linkt zich aan bekende Vlamingen en Bike Totaal deelt filmpjes die fietsers helpen hun fiets onderhouden.

Laat je inspireren en breng je eigen verhaal.

Charline’s Closet wint elke week likes op Facebook

In één week tijd kreeg het Gentse Charline’s Closet 206 extra likes op Facebook. In totaal verzamelden pagina’s van deze e-shop met lifestyleproducten, kleren, schoenen, gifts en schoonheidsproducten 52.000 likes. Het online succes zorgde in december 2014 voor een eerste offline winkel.

Het geheim? Veel en regelmatig posten, samenwerken met modeblogsters, reacties op de nieuwe collectie verzamelen, klanten filmpjes en foto’s laten insturen, originele inzendingen belonen met een waardebon, enzovoort.

Meer info: Charline's Closet op Facebook

Slagerij Rondou vertelt kort en bondig

Dat een verhaal niet altijd veel woorden nodig heeft, toont Slagerij Rondou aan. De slagerij mét webshop heeft maar 9 beelden en zinnen nodig om de familiegeschiedenis samen te vatten. “Ons verhaal begint in 1946. Slager Maurice opent winkel in Oud-Heverlee met zijn vrouw Berta …” De website is rechttoe rechtaan, toegespitst op de korte leestijden online. Inspirerend voor elke bakker en slager in Vlaanderen.

Meer info vind je op de website van Slagerij Rondou.

Eline De Munck verzamelt bekende Vlamingen

Zelf niets te vertellen? Dan deel je toch gewoon het verhaal van anderen? Link het aan jouw zaak en klaar is Kees.

Zo presenteert Eline De Munck van brillenmerk Odette Lunettes elke maand bekende mensen met een bril die verjaren. “Naast premier van België is Charles Michel ook nog eens een fervente briller. Hij kiest steevast voor een tijdloos zwart montuur …” Meer hoeft niet.

Wat zou jij kunnen met bekende Vlamingen? Of andere personen waarbij je hun verhaal gaat linken aan jouw product of dienst?

Meer info vind je op de website van Odette Lunettes.

Bike Totaal leert zijn publiek fietsen

Het beste wat je online kan doen? Je publiek, fans, klanten en potentiële klanten helpen. Zo verkopen de Nederlandse fietswinkels van ‘Bike Totaal’ online fietsen, maar maken ze geen filmpjes om deze fietsen te promoten. Wat ze wel doen? Ze vertellen en tonen in hun YouTube-kanaal hoe je een fietsketting repareert, een ketting schoonmaakt, vlot met de mountainbike over hindernissen springt, een noodstop maakt met de fiets, … Kortom, ze delen hun kennis.

Meer info: Bike Totaal op YouTube

 

Deze 4 ondernemers tonen aan dat een verhaal vertellen niet moeilijk hoeft te zijn. Kies voor jezelf een idee dat vol te houden is, brainstorm over de mogelijkheden en vergeet zeker niet te testen voordat je het lanceert. Veel succes!

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale