9 tips waarmee je supergoede webinars geeft

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 13 mei 2019

9 tips waarmee je supergoede webinars geeft

Heel wat bedrijven informeren (potentiële) klanten via webinars. Dat werkt. Maar hoe haal je alles uit professionele livestreams?

Waarover gaat het?

Webinars zijn een populaire manier om kennis te delen en nieuwe klanten te winnen. In Starten met je eerste webinar? Zo pak je het aan! vind je de straffe cijfers. Mooi meegenomen is dat het vrij goedkoop en eenvoudig kan, via een livestream op Facebook of via webinar-platformen. Maar omdat de sector professionaliseert, haken kijkers snel af bij amateuristische webinars.

Welke 9 tips verbeteren jouw webinars?

Voortaan geef je supergoede webinars voor (potentiële) klanten met deze tips:

  1. Kondig het webinar ruim op voorhand aan en moedig aan tot inschrijven.
  2. Verzamel op voorhand vragen bij je publiek.
  3. Oefen voordat je live gaat. Werkt alle apparatuur? Hoe klinkt jouw stem? Hoe komen jij en je gasten over?
  4. Hou het webinar kort en krachtig. Ideaal duurt het 30 tot 45 minuten, aangevuld met 10 tot 15 minuten Q&A.
  5. Voorzie een panel met sprekers. Voorkom dat 1 man of vrouw te lang aan het woord is.
  6. Organiseer interactie met de deelnemers. Motiveer hen om vragen te stellen via chat en lanceer tussendoor een poll.
  7. Deel unieke content en actiegerichte adviezen. Vermijd algemeen gekend advies.
  8. Neem de livestream op in een stille ruimte of stel microfoons zo in dat ze het achtergrondgeluid niet registeren.
  9. Post het webinar nadien op je website als een blog. Deel het via sociale media.

Wat brengt het op?

Via een webinar treed je direct in actie met geïnteresseerden en klanten. Je vergroot je publiek op sociale media. Dat is één van de 7 sterke redenen om een webinar of Facebook Live te organiseren.

Tijdens de live-uitzending ben je in staat om vragen te beantwoorden, naar koopintenties te peilen, om (potentiële) klanten te overtuigen om jouw product te proberen of om ze vrijblijvend uit te nodigen op een volgend webinar.

 

Hoe organiseer je een webinar op technisch vlak?

Je eigen site is niet geschikt om een webinar op te geven. Technisch komt er heel wat bij kijken. En je bereikt ongetwijfeld een groter publiek als je voor een populair en professioneel platform kiest.

Natuurlijk kan je een Facebook Live organiseren. Maar er zijn nog andere interessante webinar-platformen. Zij regelen inschrijvingen, streaming, chat en polls, opvolging, ... 

3 interessante webinar-tools:

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale