Een bedrijf kan verschillende redenen hebben om hiervoor te kiezen:

  • Er is simpelweg niet voldoende mankracht aanwezig om alle antwoorden op mails te verwerken.
  • Een andere reden kan zijn dat de helpdesksoftware enkel werkt via een contactformulier. Enkel communicatie die via deze weg binnenkomt wordt behandeld.
  • Sommige bedrijven plaatsen een noreply adres enkel op transactionele mails, vaak afkomstige uit ERP-systemen die niet meteen gekoppeld zijn aan CRM-systemen die gebruikt worden voor meer promotionele mailings.

Bovenstaande redenen kunnen allemaal legitiem zijn, maar zijn niet onoverkomelijk. Laten we eerlijk zijn, als je een boodschap stuurt naar iemand en er meteen bij vermeldt dat je geen antwoord wilt - dat je dus per definitie de dialoog met je klant niet wilt aangaan - dan geeft dat niet het juiste signaal naar je klant. Donotreply@company.com wordt dan eigenlijk donotcare@company.com, terwijl een open communicatie met je klant net zo verrijkend kan zijn voor je bedrijf, en dit op meerdere manieren:

  • Consumenten die je boodschap ontvangen, zullen vaak extra informatie wensen over je product of dienst. Dit is dé gelegenheid voor extra sales. Maak hier als bedrijf gretig gebruik van. De klant zal de persoonlijke aanpak zeker waarderen.
  • Sommige mensen zullen via een reply-adres laten weten wat ze van je dienst of product vonden; hoe het hun leven op een positieve manier beïnvloed heeft. Als je deze antwoorden opvangt, kan je rechtstreeks in contact komen met deze personen, die hoogstwaarschijnlijk grote fan zijn en keer per keer je NPS omhoog stuwen. Laat deze personen niet in de kou staan.

Bedrijven die niet de moeite doen om te luisteren naar hun klanten na het versturen van e-mailcommunicatie, negeren hun klanten en laten business liggen. Deze tactiek bespaart je helpdesk misschien werk, maar kan op lange termijn meer kosten in verlies van inkomsten en imagoschade dan opbrengen door kostenbesparing.

Meer weten over hoe je een goed e-mail programma opzet? Lees dan hier onze stappenplan: https://www.markebly.be/email-marketing.html.