Wat is het beste tijdstip om e-mail marketingcampagnes te versturen?

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 3 mei 2019

Wat is het beste tijdstip om e-mail marketing campagnes te versturen?

Worden nieuwsbrieven en mails met promotie te weinig geopend? Ervaren ontvangers ze als spam? Dan is het tijd om te sleutelen aan het moment van verzending.

Dinsdag is veruit de beste dag om je mailing te verzenden.
Als je twee mailings per week verzendt, kies je donderdag als tweede dag, volgens CoSchedule, Wordstream en MailChimp.

Voor B2B-mailings zijn vrijdagmiddag en het weekend sowieso te vermijden, aldus Newsletter2Go.

10 uur is het beste tijdstip

Wanneer we een algemene regel zoeken in de vele blogs over het ‘beste uur om mailings te verzenden’, komen deze 3 populairste uren naar voren:

  • 10 uur 's ochtends is het beste uur. Je mailing belandt dan niet tussen de berg mails die ontvangers moeten doorworstelen bij het begin van hun werkdag. Wel mooi nadien.
  • 20 uur tot middernacht is het tweede beste moment om te verzenden. Weg uit de drukke dag.
  • 14 uur komt als derde tijdstip in aanmerking, omdat veel mensen dan even afleiding zoeken tijdens hun werkdag.

Test bij je publiek

Maar misschien ga je graag grondiger te werk. En wil je het verzendtijdstip afstemmen op je publiek. Want zo scoort je mailing ongetwijfeld nog beter.

Test daarom verschillende momenten uit op je eigen doelgroep.

Volg hiervoor het schema van CoSchedule:

Verzend 12 nieuwsbrieven op deze tijdstippen

beste tijd om mails te versturen

Kijk per dag en uur naar hoeveel mensen je campagne openen (openratio) en hoeveel mensen doorklikken naar de website (doorklikratio). Zo optimaliseer je je campagnes op basis van de gewoonten van je eigen publiek.

Werk je met de gratis tool MailChimp? Dan optimaliseer je het tijdstip met Send Time Optimization.

Het resultaat van deze e-mail-optimalisatie is dat je met dezelfde inspanningen een veel groter publiek bereikt en je dus een hogere kans maakt op omzetwinst, nieuwe klanten en een groeiende zaak.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale