Het probleem met e-mailadressen?

De waarde van e-mailadressen daalt. Mensen hebben er meerdere. En omdat mailboxen steeds beter persoonlijke mail van andere scheiden, bereiken steeds minder mailings de bestemmeling.

Bovendien lanceert Apple binnenkort een functie waarmee gebruikers bij het aanmaken van een online account gemakkelijk een mailadres voor eenmalig gebruik creëren. Mensen gebruiken deze om zich in te schrijven en checken vervolgens nooit de inbox op inkomende mails. Deze mailadressen zijn dus waardeloos voor je contactlijst.

Gsm-nummer als alternatief

Steeds meer grote bedrijven richten zich op een alternatief: het gsm-nummer. Ze verzamelen deze om te communiceren naar hun jongere doelpubliek. Gsm-nummers zijn heel persoonlijk. De meeste mensen behouden hun nummer ook lang.

Expert Herman Maes van De Digitale Versnelling verwacht dat gsm-nummers in sneltempo belangrijker worden dan mailadressen. “Ik ontvang nu al een paar nieuwsbrieven via WhatsApp”, zegt Herman. “Dat vind ik best boeiend. Ze informeren me kort over nieuws en trends, in 5 seconden gelezen. Handig voor de topics die ik echt wil volgen.”

Handige oplossingen op komst

Momenteel zijn sms- en WhatsApp-campagnes behoorlijk moeilijk te organiseren. Het ontbreekt voorlopig aan tools, waardoor het nog verloopt via dual-sim smartphones en veel handmatig werk. Eens gebruiksvriendelijke software beschikbaar is, worden sms en WhatsApp aantrekkelijke alternatieven voor nieuwsbrieven via e-mail.

Opgelet! “Voor gsm-nummers geldt hetzelfde als voor mailadressen”, waarschuwt Herman. “Je moet duidelijk communiceren waarom je het nummer vraagt én de toestemming verkrijgen.”

Vraag je een gsm-nummer voor een 2-factor authenticatie zoals het artikel Stop hackers en stalkers! aanraadt, dan mag dit nummer voor geen andere doeleinden gebruikt worden.

Bovendien moet een ontvanger zich steeds kunnen uitschrijven.

Mailings of sms-nieuwsbrieven versturen naar personen waarvan je visitekaartjes krijgt, mag dat? 

Stel jezelf steeds de vraag ‘verwacht iemand die zijn of haar visitekaartje geeft dat ik hem of haar mijn wekelijkse mailing stuur?’ Dit zal niet het geval zijn. Daarom mag je hem of haar niet toevoegen aan je lijst met e-mailadressen.

Wel mag je de mensen die je eerder ontmoette op een conferentie een persoonlijke mail sturen. Je mag zelfs een éénmalige mail sturen om te vragen of ze geïnteresseerd zijn om je nieuwsbrief te ontvangen.

Enkel wanneer die personen hun toestemming geven is het oké en zal het je zaak vooruit helpen. Deze toestemming mag ook mondeling gegeven worden, op het event of aan de telefoon. Alleen heb je dan geen bewijs bij eventuele discussie.