E-mailmarketing: zo verrijk jij jouw database

Stein Gullentops - 28 augustus 2019

e-mail personalisatie

Beschik je alleen over e-mailadressen? Veel kwalitatiefs kun je daar niet mee aanvangen. Tenzij een generieke bulkmailing. Daar hoef je overigens weinig return van te verwachten. Investeer jouw energie beter in het verzamelen van relevante gegevens. Die kun je gebruiken voor personalisatie van jouw e-mailmarketing. Hoe je aan de slag gaat? We geven jou graag enkele concrete tips.

Beschik je alleen over e-mailadressen? Veel kwalitatiefs kun je daar niet mee aanvangen. Tenzij een generieke bulkmailing. Daar hoef je overigens weinig return van te verwachten. Investeer jouw energie beter in het verzamelen van relevante gegevens. Die kun je gebruiken voor personalisatie van jouw e-mailmarketing. Hoe je aan de slag gaat? We geven jou graag enkele concrete tips.

Laat jouw klanten hun voorkeuren beheren

Eenvoudiger kan het niet zijn. Stel de simpele vraag aan jouw klant om zijn of haar voorkeuren aan te duiden of gegevens aan te vullen. Bijvoorbeeld op een campagnepagina van jouw website of via een link in de welkomste-mail. En niet voor niets natuurlijk. Geef jouw klant als dank er iets voor terug (behalve de e-mails). Denk aan een snellere service, een wedstrijdprijs of een geschenkje.

e-mail marketing

Geef een score op het e-mailgedrag van jouw klant

Hoe reageert jouw klant op je e-mailings? Geef voor elk type reactie een score (lead scoring). Het openen van een e-mail is bijvoorbeeld goed voor een punt. Bij een klik op een link mag er nog een puntje bij. Denk ook zeker aan een (negatieve) score bij een bounce of een uitschrijving. Gebruik de resultaten voor het maken van dynamische content. Dit is specifieke content op basis van het e-mailgedrag van jouw klant. Toont hij of zij interesse in een bepaald topic? Bied dan hierover meer aan in jouw e-mail. Maar blijf het gedrag en de patronen verder opvolgen. Voorkeuren veranderen!

 

Meet het gedrag van jouw websitebezoeker

Toch als je een compleet plaatje wilt van het profiel van jouw klant. Door punten te geven op het gedrag van de bezoeker op je website, krijg je een duidelijker dataprofiel. Wanneer punten geven? Bijvoorbeeld bij het invullen van formulieren, het doorklikken naar een bepaalde pagina of het inschrijven voor een evenement. Het is de volgende stap naar marketing automation. En je hebt meteen de customer journey.

 

Hou rekening met de GDPR-regelgeving

Hier kun je niet naast. Deze nieuwe regelgeving rond privacy en data is van belang voor jouw e-mailmarketing. Zoals? Dat je de data die je niet gebruikt niet mag bewaren in een database. Gebruik je informatie over iemand, dan moet je altijd kunnen verantwoorden waarom. Data die je verzamelt over huisdieren moet je dus gebruiken voor een diervriendelijke campagne.

Wil je beginnen met e-mailmarketing en heb je daar graag wat hulp bij? Wij geven graag ondersteuning. Laat het ons weten.

Stein Gullentops

Stein inschakelen voor je zaak?