Ze komen, ze hebben niets gekocht, ze gaan...: de website

Ben Wittezaele - 10 oktober 2019

Digitaal succes. Time is money!

"Wat ik ook doe, er gebeurt zo weinig via online...". Je hebt nog niet zo lang geleden goed geïnvesteerd (geld en/of tijd) in jouw onlineverhaal... je verwachtte hoge aantallen en veel cijfers... maar toch, het lijkt alsof je er meer tijd in hebt gestoken dan dat het iets opleverde voor jouw zaak. Wat nu? Handdoek in de ring? Laat het de concurrent maar doen?

De aanhouder...

Je zou geen ondernemer zijn als je dat doet, die handdoek in de ring gooien. Want uit dat soort hout ben je natuurlijk niet gesneden. En hoe graag je ook jouw concurrentiële evenknie ziet (of niet), dat wil je hem of haar toch niet gunnen zeker? Dus je investeert verder in tijd, probeert wat extra info op te zoeken in het donker, en je probeert verder... 

 

En toen was er licht!

Het kan geen kwaad om eerst en vooral te kijken hoe de vork nu echt aan de steel zit. Dan kunnen we daaruit al punten halen die te verbeteren zijn en het geeft dikwijls ook zuurstof aan nieuwe, toffe ideeën.

 

Gaan we samen even bekijken wat we reeds in het licht kunnen houden? We gaan er voor het gemak even van uit dat je reeds een website hebt, een shop en een socialmedia-account. Als je die zaken nog niet hebt, dan weten we natuurlijk al voor een deel waarom het onlineverhaal niet werkt...

 

De bedoeling is dat we eerst goede vragen gaan stellen over de website. Later hebben we het in twee afzonderlijke artikelen over de shop en over de kracht van sociale media.

 

De website

Het proces:

Mogelijke klanten zoeken veelal online op een product of dienst als die van jou. Nieuwe klanten komen ook dikwijls via mond-tot-mond communicatie, altijd leuk natuurlijk.

Meestal zoekt men daarna jouw zaak online op, nog voor iemand langskomt of naar de telefoon/e-mail grijpt. Op gsm. En ze doen dat met een vraag in hun hoofd. Het is nu de bedoeling dat jouw website die vraag opvangt. Van hieruit zien we meteen ook reeds enkele cruciale vragen opduiken.

 

De richtinggevende vragen:

Word je effectief online goed gevonden als men zoekt op jouw product of dienst?

Test het in 'incognito-modus', want jouw browser kent jou en de vroegere zoekresultaten. En zoek ook niet op naam van de zaak (want daar scoor je wellicht fantastisch op). Dat is niet het eerste waar een onbekende klant aan denkt. Je hebt er wel al van gehoord: goede SEO is de sleutel!

 

Hoe werkt de site op gsm of tablet?

Het zou standaard procedure moeten zijn om te controleren op jouw gsm-toestel of alles is zoals het hoort. Kun je gemakkelijk knoppen aantikken? Tik je niet onbedoeld een link aan als je scrolt? Werkt het menu goed en overzichtelijk? Laadt het snel in voor mensen die niet op de WiFi-eilanden zitten maar ergens onderweg zijn?

Maar denk er ook aan: niet elk toestel is hetzelfde. Een iPhone heeft een andere 'grootte' van scherm (resolutie) dan een ander model van smartphone. Een tablet zal ook de site anders tonen dan op een laptop, wegens dezelfde redenen. Bekijk de site dus ook op andere toestellen. Mevrouw, mijnheer, zoon- en/of dochterlief willen zeker mee controleren.

 

Jij vindt jouw site vast mooi. Vinden jouw klanten dat ook?

Een eigen kind is altijd mooi. Je werkte ook hard (mee) aan de site. Maar als jouw klant scheel kijkt op vervormde afbeeldingen, onzichtbare linken en knoppen, of een kleurenpalet waar Picasso gek van zou geworden zijn, dan zal dat ten koste gaan van de gebruikservaring. En een slechte gebruikservaring wordt een slechte mening. 'De vinger blijft op de knip'. Dit wordt ook wel 'geen conversie' genoemd. En dat is niet goed.

 

Zijn er nog andere vragen?

Dit zijn handvaten die je kunt gebruiken om zelf dingen te gaan uitzoeken en te verbeteren. 'Quick Wins' eigenlijk, het laaghangend fruit.

Nog makkelijker wordt het als je een expert om hulp vraagt. De tijd die je dan vrijmaakt kan je voor 100 procent inzetten op dat wat jouw een ondernemer maakt. 

Die hulp van experts, daar dient De Digitale Versnelling natuurlijk voor. Ik en de andere experts helpen je met plezier en gedrevenheid graag vooruit naar jouw digitaal succesverhaal.

Ben Wittezaele

Ben inschakelen voor je zaak?