Spreidingsplan voor online reviews

Jef Zeguers - 14 oktober 2020

Reviews in Google My Business

Online reviews verzamelen is eenvoudig. Maar zorgen voor een gelijke instroom van online reviews is moeilijker. Zeker als je mikt op evenveel relevante reviews per reviewplatform (Facebook, Google My Business, Trustpilot...). Stel dus een duidelijk spreidingsplan op & leg niet al je eieren in 1 mandje!

Iedereen kent ondertussen het belang van online reviews. Ze geven waarde aan je bedrijf en het kweekt voor vertrouwen bij potentiële klanten. Bedrijven die niet actief reviews verzamelen, worden vaak geteisterd met negatieve reviews over slechte ervaringen - wat vaak een verkeerd beeld van je bedrijf schept. Daarom is het belangrijk om actief reviews te verzamelen. Maar hoe begin je daaraan? 

 

Kies de juiste klanten

Het is belangrijk om als bedrijf goed te weten wie je klanten zijn. Zorg er dus voor dat je een grondig CRM-systeem hebt waarmee je een goed beeld kan scheppen van welke klant in welke fase zit.

  • Welke klanten hebben recent een aankoop gedaan?
  • Welke klanten hebben meerdere aankopen gedaan?
  • Welke klanten hebben ooit een aankoop gedaan, maar zijn sindsdien nooit meer teruggekomen?

Deze informatie zal je in staat stellen om je vraag naar reviews beter te richten. Kies dus de klanten waarvan je overtuigd bent dat zij een positieve review zouden achterlaten voor jouw bedrijf.

 

Verspreid je reviews over verschillende kanalen

Reviews verzamelen op 1 kanaal is eenvoudig. Maar natuurlijk zoeken potentiële klanten jouw bedrijf op allerlei plekken. Er bestaat tegenwoordig een veelvoud aan platformen waar jouw bedrijf actief is en waar reviews kunnen achtergelaten worden. Het komt dus vreemd over als jouw bedrijf 5 reviews heeft met een score van 2,5/5 op Facebook en 100 reviews op Google My Business van 4,5/5. Verwarrend voor de klant! Daarom is het belangrijk om reviews te spreiden over verschillende platformen.

 

Antwoord op je reviews

Klanten plaatsen een review omdat ze iets van het hart willen. Ze zijn ofwel gefrustreerd, ofwel heel erg tevreden over jouw service. Ze nemen speciaal de tijd om iets mee te delen en feedback te geven over jouw diensten of producten. Het is dus maar zo netjes dat je even de tijd neemt om te reageren op hun input. Iedereen blij!

 

Zorg voor consistentie in aanwas van reviews

Reviews verzamelen is tijdrovend. Maar het is en blijft belangrijk. Niet gedurende 1 week, maar eigenlijk altijd. Het is van belang dat je reviews recent zijn en niet dateren van 2 jaar geleden. Je bedrijf verandert en verbetert immers constant. Zorg er dus voor dat je reviews up-to-date zijn en dat je consistent tijd inbouwt om reviews te verzamelen.
 

 

Samengevat: met reviews bouw je vertrouwen op en zorg je voor een constante interactie met jouw belangrijkste en trouwste klanten. Steek er dus de nodige tijd en energie in!

 

Heb je hulp nodig bij het verzamelen van reviews? Of met het gebruik van je CRM voor een betere review-verzameling? Of wil je samen een strategie uitschrijven om jouw review-management naar een hoger niveau te tillen? Aarzel niet om mij te contacteren!

 

Jef Zeguers

Jef inschakelen voor je zaak?