Leestip van onze experts: 'Digital transformation'

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 11 december 2019

Cover Digital transformation

Om meteen maar even een open deur in te trappen: digitaal is het nieuwe normaal. Maar hoe pak je als ondernemer nu die broodnodige digitale transformatie aan? En hoe houd je zelf het stuur in handen, en vermijd je dat de digitale disruptie op ongecontroleerde wijze met jouw bedrijf aan de haal gaat? Jo Caudron en Dado Van Peteghem helpen je op weg in hun boek 'Digital Transformation'.

Traditionele bedrijven hebben er alle belang bij zichzelf te hervormen om de digitale disruptie voor te blijven. Dat proces kan opgesplitst worden in drie fasen. In de eerste fase moet een onderneming actief op zoek gaan naar de impact van nieuwe spelers en/of technologische evoluties op haar belangrijkste bedrijfsactiviteiten. In een tweede fase komt het erop aan potentiële bedreigingen om te vormen tot nieuwe opportuniteiten, en uit te kijken naar alternatieve toekomstscenario’s. In de laatste fase moet het management de hand aan de ploeg slaan: nu moet het digitale transformatiemodel doorgevoerd worden in het hele bedrijf en in alle belangrijke bedrijfsprocessen.

Hoe pak je dit dan concreet aan, en waar moet je zoal rekening mee houden? Een traject in zes tips voor managers en CEO’s:

 

1. Hou voeling met het technologische milieu en met de nieuwe trends. Jouw toekomst wordt bepaald door ondernemers uit dat milieu. Technologiebeurzen of conferenties rond innovatie zijn bovendien vaak de ideale gelegenheid om contacten te leggen met vernieuwende start-ups die op zoek zijn naar partnerships.

2. Onderzoek welke impact de digitale disruptie op jouw bedrijf heeft, en maak vervolgens werk van een scorekaart die je informatie geeft over jouw zwakke punten. Som daarbij ook de digitale drivers op die je mogelijk een voorsprong kunnen geven op oude en nieuwe concurrenten.

3. Werk een handvol toekomstscenario’s voor jouw onderneming uit: op basis van uiteenlopende factoren en varianten teken je de toekomst uit in verschillende verhalen. Het idee hierachter is dat je zo meer grip krijgt op het onvoorspelbare, waarbij het tegelijk makkelijker wordt om belangrijke veranderingen om je heen te erkennen. 

4. Definieer een aantal nieuwe businesscases: concrete projecten die je min of meer meteen kan opstarten en die je als een soort verdedigingslinie kan inzetten in de strijd tegen onverwachte bedreigingen en nieuwkomers. Kopieer een aantal leidende markten in jouw sector, of bestudeer nieuwe modellen uit andere sectoren en probeer vergelijkbare ideeën te ontwikkelen op maat van jouw bedrijf.

5. Doe aan trendwatching: niet af en toe, maar permanent. Daarvoor ontwikkel je het best een methodiek die jou en jouw team toelaat om belangrijke digitale bronnen en kanalen op te volgen. Via blogs, Twitter of andere media. Probeer de belangrijkste trends viermaal per jaar samen te vatten, om ze vervolgens voor te leggen aan jouw transformatieteam. Zo zet je min of meer een waarschuwingssysteem op poten voor toekomstscenario’s die zich langzaam ontwikkelen. Tegelijk kan je hieruit inspiratie halen voor nieuwe, zelf te ontwikkelen businesscases.

6. Maak jouw raad van bestuur digitaler, en vervang een aantal oudere leden door oprichters of CEO’s van digital-nativebedrijven die de rest van de raad kunnen doen inzien en laten begrijpen hoe verwoestend de digitale tsunami wel kan zijn. Hun impact op de langetermijnstrategie van het bedrijf is immers vaak beslissend. Doe vervolgens eveneens de leeftijdstest in jouw managementteam, en inspireer het om zelf ook meer met digitale technologie om te gaan. Zodra iedereen ten volle beseft dat we volop in een digitale revolutie zitten die nooit meer zal stoppen, kan je werk maken van de aanwerving van een chief digital officer. Iemand die de skills heeft om met veel interne en externe veranderingen om te gaan, zeg maar, en die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de digitale agenda: een strategisch en tactisch toekomstplan.

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale