Leestip van onze experts: 'De netwerkexpeditie'

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 11 december 2019

Cover De netwerkexpeditie

Hoe organiseert je jouw zaak en jouw medewerkers anders en beter, zodat je een stuk wendbaarder voor de dag komt? En hoe geef je losse teams meer verantwoordelijkheid, en doorbreek je de klassieke hiërarchische structuur op de werkvloer? Het antwoord is de inzet van sociale technologie, lazen we in 'De netwerkexpeditie' van Geert Nijs.

Steeds meer managers zijn ervan overtuigd: het klassieke hiërarchische model heeft zijn beste tijd gehad. Bedrijven gaan vandaag op zoek naar een ‘socialere’ manier van samenwerken, en de traditionele eenheidsworst maakt stilaan plaats voor lossere samenwerkingsverbanden en netwerken. Met een sterk hiërarchische structuur kan jouw zaak doorgaans niet snel knopen doorhakken of innoveren, terwijl de klanten dat nu net wél willen.

Waarom zijn netwerken vandaag zo belangrijk?

“Daar zijn twee grote redenen voor”, stelt Geert Nijs in zijn boek De netwerkexpeditie. “Enerzijds is de wereld zo complex geworden dat individuele experts problemen niet meer op hun eentje kunnen oplossen. Bedrijven hebben nu nood aan multidisciplinaire teams. Anderzijds ontstaan innovaties niet toevallig vaak binnen netwerken. Net daarom is het voor bedrijven vandaag zo belangrijk om de vorming van informele netwerken aan te moedigen. Vandaag stopt het netwerk niet aan de organisatiegrenzen, het vertakt zich over organisaties heen. En net daarbinnen ontstaan vaak de beste nieuwe ideeën.”

Hoe pak je de transformatie naar een netwerkorganisatie aan?

Geef zo veel mogelijk medewerkers de kans efficiënt met sociale technologie te werken. En besef dat een organisatie die de nieuwe sociale technologie wil omarmen, ook verplicht is het werk anders te organiseren. Sociale technologie invoeren, maar tegelijk vasthouden aan een traditionele command-and-control-structuur, waar geen ruimte is voor individueel initiatief, heeft weinig zin.

Sociale technologie: wie, wat, hoe?

De basis van sociale technologie bestaat uit heel korte berichten, ook wel microblogs genoemd. Die bestaan vandaag al, gratis bovendien: WhatsApp, Messenger en Viber zijn voorbeelden van gratis technologieën die ook altijd op een smartphone beschikbaar zijn. Toch is het, vanuit veiligheidsoverwegingen, geen slecht idee om binnen een bedrijfscontext uit te kijken naar specifieke, betalende tools.

Voor wat langere berichten zijn er natuurlijk blogs. Een populair blogplatform is LinkedIn, waar je jouw ervaring of mening kan delen aan de hand van een artikel. Daarnaast maken wikipagina’s deel uit van sociale technologie. Bij een wikipagina is er niet één auteur, maar kan een hele groep de inhoud van een pagina aanpassen en verbeteren.

Twee sleutelbegrippen: informeel en dynamisch

Het gebruik van sociale technologie hangt nauw samen met het digital-native-werkmodel. De focus ligt daarbij op het verbinden met mensen. Werknemers willen betrokken zijn en raadplegen dynamische digitale bronnen, waardoor ze vanzelf ook toegang krijgen tot een groeiend informeel netwerk. Binnen zo’n netwerk vragen ze hulp aan elkaar – via digitale kanalen – waardoor iedereen zich al snel meer betrokken voelt.

Op termijn zullen werknemers ook zelf hun steentje willen bijdragen om de aanwezige informatie te verbeteren. De focus verschuift dus naar onlinesamenwerking, via sociale technologie.

De meerwaarde: experts vinden elkaar in nieuwe online communities

Via sociale technologie en sociale media ligt de weg open om niet enkel binnen de organisatie, maar ook daarbuiten gezien te worden als een expert in een bepaald domein. Binnen deze nieuwe informele netwerken krijgen medewerkers de kans zich op te werpen als leider of opiniemaker rond een bepaald thema.

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale