Hoe maakt u een Facebookadvertentie aan?

Ella Mertens - 26 september 2019

Facebook, advertentie, sociale media

Heb je nog nooit geadverteerd via Facebook? De concurrentie waarschijnlijk wel.. Om niet te worden overgeslaan als optie voor uw doelgroep, is het belangrijk dat deze doelgroep jou niet vergeet, dat je als het ware on-top-off-mind blijft door regelmatig gezien te worden.

 

Voor het aanmaken van een Facebookadvertentie gaat u als volgt te werk: 

  • Ga naar Facebook en open het advertentiebeheer door rechts bovenaan op het pijltje te klikken en vervolgens te klikken op ‘advertenties aanmaken’.

Facebook advertentie maken

  • Je krijgt nu een stapsgewijze procedure te zien om een advertentie op te stellen.

1. Kies een marketingdoelstelling

  • Om een Facebookadvertentie aan te maken, moet je eerst de doelstelling kiezen die je wil bereiken:

Facebook marketingdoelstelling kiezen

  • Vul de nodige gegevens in en ga door naar de volgende stap.

2. Bepaal je advertentieset

  • Geef je campagne een naam, waarna je ook de doelgroep, de plaatsing, het budget en de planning voor je advertentie kan gaan bepalen.

Doelgroep

Wat de doelgroep betreft, zijn er heel wat selectiecriteria mogelijk. De belangrijkste zijn:

  • Locatie (kan je per land of stad opgeven, telkens ‘in een straal van’)
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Talen
  • Meer demografische gegevens (relatie – opleiding – werk - …)
  • Interesses (amusement – eten en drinken – familie en relaties - …)

Elke doelgroep die je aanmaakt, kan je bewaren voor later. Rechts toont Facebook je telkens hoeveel personen jouw selectie omvat.

In dit voorbeeld richten we ons tot personen uit de regio Zuid-West-Vlaanderen. Daarvoor definiëren we profielen uit de regio Ieper, Kortrijk en Roeselare. We opteren voor de mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 18 – 40 jaar. Op basis van deze criteria bereiken we ongeveer 240.000 personen.

Facebook - advertentie instellen

Plaatsingen

Vervolgens kan je bepalen waar je advertentie geplaatst gaat worden. Zo kan je je plaatsingen automatisch laten bepalen door Facebook of kan je ook zelf gaan kiezen op welke plaatsen je advertentie moet verschijnen. Wanneer je de laatste optie selecteert, kan je specifiek kiezen of je advertentie ook op Instagram en messenger te zien moet zijn.

Facebook advertenties - plaatsingen

Budget en planning

Ten slotte bepaal je het budget dat je wenst uit te geven:

  • Je kiest ofwel voor een maximumbedrag per dag of een budget voor de looptijd van je campagne.
  • Hoe hoger je budget, hoe groter je bereik wordt. Je opteert best voor het automatisch optimaliseren van je advertentie (de beste prijs).
  • Bijkomend kan je de planning bepalen wanneer de advertentie moet verschijnen (bijvoorbeeld enkel tijdens het weekend).

Facebook Adverteren - budget en planning

3. Maak je advertentie

  • In stap 3 ga je je uiteindelijke advertentie opstellen.
  • Kies de identiteit van je Facebookpagina, de indeling van je advertentie en de details zoals de tekst, de foto, de kop en de links.
  • De afbeelding in de advertentie mag niet meer dan 20 procent tekst bevatten. Je kan dit online controleren via https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
  • Een advertentie wordt niet onmiddellijk gepubliceerd. Facebook kijkt ze eerst na. Pas na goedkeuring begint de campagne te lopen.

Meer weten? Ga naar  https://www.facebook.com/advertising/

 

Geschreven door: DeskDrive

Ella Mertens

Ella inschakelen voor je zaak?