Heb je al een marketingstrategie, maar die lijkt niet echt te werken? Je hebt geen meetbare resultaten over wat je doet op internet en alles lijkt alleen maar centen te kosten zonder dat het iets oplevert?

Wel: door op een systematische manier je acties in beeld te brengen (met welke middelen, de timing én kanalen) wordt marketing veel meer dan reclame en publiciteit.  Marketing wordt dan een strategische tool die een meerwaarde oplevert voor je hele onderneming.

Je onderneming zal een meerwaarde zijn voor je klanten zodat ze graag bij jou klant zijn, klant willen worden en klant willen blijven!

 

Hoe doe je dat dan?

Als je weet waar je onderneming voor staat kan je van daaruit marketingdoelen gaan formuleren die ‘als een versneller’ aan de slag gaan om de doelen van je onderneming te realiseren.

Een marketingplan moet immers steeds vertrekken vanuit “the bigger picture” van de bedrijfsdoelstellingen. Als je dat begrijpt, dan weet je waarom een goed geformuleerde marketingstrategie wel werkt.

 

Doelen zijn het 'waarom' van een strategisch plan. 

Je start vanuit je bedrijfsmissie en visie. De lange termijn. Je geformuleerde doelen leveren straks de bredere resultaten op die je wil bereiken met je onderneming: meer groei, meer omzet, hogere winstcijfers,...

Van daaruit formuleer je SMART-marketingdoelstellingen die je zullen helpen om eventueel  verspilde tijd en middelen voor (digitale) marketing te verminderen.  Die marketingdoelstellingen zorgen ervoor dat je je huidige klanten beter kan bereiken en dat je je klantenbestand verder kan uitbreiden.

 

Het marketingplan

Marketingdoelstellingen zijn het 'hoe' van het planningsproces. 

Efficiënt en effectief uitgewerkt. SMART geformuleerd.

Marketingdoelen ondersteunen je bedrijfsdoelen en geven richting aan je onderneming om je bedrijfsdoelen te bereiken. De stap om je missie en visie te realiseren. Je droom waar te maken.

Als we een stap dieper gaan in het marketingplan dan komen we bij het marketingactieplan en de bijhorende  marketingcampagnes.  Vertrek daarvoor vanuit de volgende vragen: 

Wat ga je doen? Wie gaat het doen? Datum van uitvoering.

Klinkt allemaal mooi en logisch zal je denken. Maar hoe meet je dat dan? Daarvoor moet je Key Performance Indicators (KPI's)  (sorry voor het vakjargon :-) ) bepalen zodat je effectief kan meten of je marketingstrategie werkt en waar je eventueel moet bijsturen.

 

KPI's: zorg voor afstemming met de strategische richting die je uit wil

 

KPI's zijn het 'wat' van het planningsproces. 

Ze laten zien hoe goed je het op microschaal doet. Een KPI helpt je om te begrijpen hoe goed (of hoe slecht - en dan moet je bijsturen!)  je je doelstellingen bij elke stap behaalt. 

Klinkt misschien allemaal moeilijker dan het is… Enkele voorbeelden van KPI’s maken het snel duidelijk: 

  • Wat is mijn bereik van een bepaalde social mediacampagne
  • Hoeveel mensen kopen effectief nadat ze op mijn webshop terecht zijn gekomen
  • Hoeveel nieuwe klanten heeft die marketingcampagne opgeleverd?
  • ...

KPI's moeten uw zakelijke beslissingen onderweg onderbouwen. KPI's lijken veel op het roer van een schip omdat ze de koers laten zien waarop je je bevindt en zo kan je bepalen hoe je je doelstellingen kan sturen.

Hoe stel je je bedrijfsdoelen bij aan de hand van je marketingplan?

Als je eenmaal weet welke KPI’s belangrijk zijn voor welk kanaal van je marketingstrategie dan kunnen die zeer krachtig zijn om je bedrijf richting te geven. Meetbare marketingdoelen kunnen een schat aan informatie opleveren: “Jij stopt zeer veel tijd in taak A, terwijl je bijna geen aandacht besteedt aan taak B. Met de juiste KPI’s stel je echter vast dat er veel meer winst gegenereerd kan worden door meer in te zetten op taak B. Wat doe je dan?”

Elk kanaal speelt een bepaalde rol in het succes van je bedrijf op basis van je doelgroep, je doelmarkt en zelfs je bedrijfsplan. Je moet je kanalen dan ook slim kiezen.

Marketingdoelen zijn niet bedoeld om los te werken van je bedrijfsdoelen. Beschouw daarom elk kanaal als een andere positie in een voetbalteam en KPI's zijn de statistieken en de rollen van die spelers.

Je zou de prestaties van de keeper in een voetbalmatch niet beoordelen op het aantal goals die hij gescoord heeft bij de tegenstander, omdat dat geen deel uitmaakt van zijn rol in het team. Hoeveel goals heeft hij buiten gehouden?

 

Tot slot

Het is niet eenvoudig om een goed onderbouwde zakelijke marketingstrategie op te stellen, maar het is niet onmogelijk. Met een beetje hulp en begeleiding is dat zelfs zeer goed doenbaar. Je kan met de opgebouwde strategie snel zelf (of één van je medewerkers) aan de slag en dat gaat in no time tot zeer straffe resultaten leiden!

Door een gestructureerde aanpak neem je alvast een goede start voor een winnende marketingstrategie!

Er zijn bovendien tal van gratis marketingtools die je kan gebruiken om je markt te begrijpen. Zelfs je concurrentie analyseren behoort tot de mogelijkheden! Kortom door je inhoud te optimaliseren kan je ervoor zorgen dat je uiteindelijk meer verkoop zal realiseren en je ultieme droom kan waarmaken!