Case: Scoren bovenaan de zoekresultaten voor meer omzet 

Frederik De Wachter - 30 september 2019

Case: Scoren bovenaan de zoekresultaten voor meer omzet 

In het kader van De Digitale Versnelling - een mooi initiatief van Telenet waarmee ondernemers digitaal vooruit geholpen worden - bezochten we in juni dit jaar elektricien Elek-plan in Edegem. Hieronder lees je hoe je stap voor stap je klanten beter online bereikt en hoe je, zoals Elek-Plan, een succesvolle Google Ads-campagne opzet

De uitdaging

 

Uit een Europese studie blijkt dat klanten uitdaging prioritair vinden in elke zaak. De digitalisering verandert onze manier van werken en communiceren razendsnel. Daarom is het een nuttige investering om digitaal mee te zijn. Elek-Plan had ons in juni uitgenodigd in zijn zaak in Edegem omdat hij een uitdaging had: zijn mooie website werd door bijna niemand gevonden waardoor zijn orderboek onvoldoende gevuld was. Nochtans is Elek-Plan een topelektricien die al prachtige projecten realiseerde en biedt hij interessante specialisaties aan zoals domotica. Zijn mooie website werd ontwikkeld in Nederland, maar elke aanpassing vergde overleg, tijd en geld. Elek-Plan investeerde flink wat in zijn website en vroeg zich af wat hij moest doen opdat meer klanten hem zouden vinden en boeken. Een heel logische vraag.

 

“De doelstelling is even eenvoudig als belangrijk: je wil zo goed mogelijk gevonden worden, zodat je meer geïnteresseerde klanten bereikt, waardoor je vervolgens je orderboek vult en efficiënt opvolgt.”

 

De resultaten

 

Bij elke vraag gaan we uit van dezelfde aanpak, waar we even stilstaan bij alle facetten van je digitale organisatie en communicatie. De doelstelling is even eenvoudig als belangrijk: je wil zo goed mogelijk gevonden worden, zodat je meer geïnteresseerde klanten bereikt, waardoor je vervolgens je orderboek vult en efficiënt opvolgt. Onze aanpak is daarbij dat we alle tips en tricks aan de ondernemer aanleren, zodat niet alleen de resultaten worden geboekt maar de ondernemer zijn digitale manier van werken zelf succesvol kan voortzetten.

 

Elek-Plan heeft heel concrete resultaten bereikt door deze stappen te zetten:

  • opzetten van de Google Mijn Bedrijf-account,

  • leren de website zelf te beheren,

  • een zeer succesvolle Google Ads-campagne opzetten,

  • een goede organisatie van de administratie en opvolging.

 

De Google Ads-campagne werd opgezet met 216,53 euro om bovenaan de zoekresultaten te staan en heeft meetbaar 30.000 euro extra omzet van nieuwe klanten opgeleverd. Lees hieronder verder hoe we daar geraakt zijn.

 

 

image.png

Met deze goed opgezette Google AdWords-campagne staat Elek-Plan bovenaan de zoekresultaten, met mooie resultaten tot gevolg.

 

De digitale transformatie van Elek-Plan

  1. De eerste stap die we bij Elek-Plan gezet hebben naar meer bereik was het opzetten van de Google Mijn Bedrijf-account. Dit is voor elke zaak een must, omdat je hiermee zowel je vindbaarheid als het aantal websitebezoekers én telefoons dat je krijgt gratis boost. In onze vorige blogpost hebben we uitgelegd hoe je je Google Mijn Bedrijf goed opzet.

  2. Ten tweede hebben we Elek-Plan getoond hoe je zelf een website eenvoudig kan opzetten en beheren. Dat laatste is belangrijk, want in een wereld van updates en sociale media is een website die regelmatig geüpdatet wordt cruciaal. Anders wordt die niet bezocht, scoort hij niet in de resultaten en blijft hij online in zijn cordon sanitaire zitten: geen bezoekers en dus geen business.

  3. Ten derde hebben we een zeer geslaagde Google Ads-campagne opgezet die tot meetbare en indrukwekkende resultaten heeft geleid (meer hieronder).

  4. Ten vierde is Elek-Plan iemand die zichzelf zeer goed organiseert met een CRM-applicatie waarmee hij gemakkelijk zijn administratie, offertes, facturatie en zelfs time tracking per project kan opvolgen.

  5. Tot slot neemt Plan ook deel aan de 30 dagen challenge waarbij we mee aan boord gaan van het bedrijf om in vijf sessies heel concrete vooruitgang en resultaten te boeken. Op het einde van de post lees je meer over deze 30 days challenge

 

Het opzetten van de Google Ads-campagne om bovenaan te staan

 

De site van Elek-Plan was nagenoeg onvindbaar en had bijgevolg geen bezoekers. Nochtans zijn er veel mensen die een goede elektricien zoeken. En dus was opdracht nummer één om beter te scoren in de zoekresultaten. Daarvoor werd zijn Google Mijn Bedrijf-account opgezet, zijn we een Google Ads-campagne opgestart en plaatst Elek-Plan nu meer updates over zijn mooie projecten online. 

Om te weten hoe jij ook beter kan scoren, leggen we even uit hoe Google tegenwoordig werkt. Als je een elektricien zoekt, krijg je eigenlijk 3 blokken te zien:

  • Bovenaan zie je de resultaten van Google Ads, betaalde reclame van bedrijven die bovenaan willen staan en gevonden worden, zoals Elek-Plan.

  • Daaronder zie je een lijst van lokale zaken in je buurt, een gratis account die door elke handelaar opgezet kan worden. Ook Elek-Plan heeft zijn gratis Google Mijn Bedrijf opgezet en alleen daarmee al kan je mooie resultaten boeken.

  • Het derde blok zijn de klassieke websiteresultaten die steeds meer naar de achtergrond schuiven.

 

De drie resultatenblokken van een zoekopdracht: 1) eerst de Google Ads, dan 2) de Google Mijn Bedrijf-resultaten en dan 3) de websites.

Door te investeren in een Google Ads-campagne en zijn Google Mijn Bedrijf-account scoort hij nu sterk in de eerste twee blokken. Naast deze kennis is het belangrijk om goed na te denken over de woorden die geïnteresseerde klanten gebruiken om je zaak te vinden. Op het eerste gezicht lijkt dat makkelijk, want een elektricien wordt gevonden op 'elektricien', niet? Maar iemand die 'domotica' intikt, mag ook terechtkomen bij Elek-Plan. En een klant zocht misschien een 'keuring', een dienst die Plan ook aanbiedt. Google verwerkt elke dag 5,5 miljard zoekopdrachten en dus is nadenken over de woorden die je business omschrijven de moeite voor zowel een Ads-advertentiecampagne als de vindbaarheid van je website (SEO of Search Engine Optimisation).

 

“Daarom spreken we over je digitale transformatie: een strategie die allesomvattend is, die ervoor zorgt dat je communicatie leidt tot klanten en je de juiste tools laat gebruiken om efficiënt, overzichtelijk en tijdbesparend te werken.”

 

Dat doen we ook in onze opleiding- en adviestrajecten Digitale Transformatie waar we je een plan van aanpak geven en meehelpen. Google heeft namelijk tal van gratis tools die je daarbij helpen. De keyword planner is een van onze favoriete instrumenten geworden, want daarmee kan je een woord intikken en ontdekken welke andere woorden door Googlers in dezelfde context worden ingetikt. Elek-Plan heeft die oefening zeer knap gedaan en ziet nu bij elk woord de resultaten die ze opbrengen en die zijn …  ronduit indrukwekkend. Niet alleen omwille van de duidelijke omzetstijging van 30.000 euro, maar ook door elke stap daarnaartoe. Digitaal meet immers perfect elke stap en zo wordt je strategie om meer mensen te bereiken, interesse te creëren en zo nieuwe klanten op te tekenen mooi weergegeven op een eenvoudig dashboard die we samen opzetten.

Bij het opzetten van je Google Adword-campagne is de beschrijvende tekst die je meegeeft met de advertentie, en die de gebruikers dus gaan zien, ook belangrijk. Omvat ze wat de mensen zoeken? Verwijst ze door naar de juiste pagina van je website? Zet de tekst aan tot actie? En tot slot: is het heel gemakkelijk om over te gaan tot wat echt telt: jou contacteren (bovenaan deze post zie je de Google Ads-advertentie van Elek-Plan).

Elke stap van de Google Ads-campagne wordt gemeten en in een dashboard geplaatst: van vertoning over klikken tot gesprekken en extra omzet.

 

Dit zijn de resultaten van de Google Ads-campagne van Elek-Plan:

  • Budget: Elek-Plan heeft 216,53 euro geïnvesteerd.

  • Bereik: Google Ad heeft 44.917 Googlers bereikt;

  • Interesse: 376 mensen hebben hierop geklikt omdat ze geïnteresseerd waren. Deze bezoekers werden allemaal doorgestuurd naar de website van Elek-Plan.

  • Klanten: Minstens 5 personen hebben Elek-Plan gebeld, rechtstreeks vanuit de Google Ad. Elek-Plan weet dus zelfs welke geïnteresseerden hem bellen via de advertentie (een deel van het mobiele nummer wordt namelijk meegegeven). 

  • Omzet: Elek-Plan geeft mee dat hij intussen heel mooie projecten gerealiseerd heeft, van Maldegem tot Luik. Via de telefoonnummers kon hij verifiëren dat die klanten via de Google Ads kwamen en dat hij zo dus voor 30.000 euro extra omzet heeft gecreëerd.

 

Heel sterke resultaten dus, die bovendien allemaal meetbaar zijn. Ook via bijvoorbeeld Google Analytics kan je heel wat interessante informatie verzamelen over de digitale funnel. Die plaatsen we dan in een eenvoudig dashboard, zodat je je resultaten kan meten en volgen. Als Elek-Plan nu bijvoorbeeld een foto van een project plaatst op zijn Google Mijn Bedrijf-account, ziet hij al na enkele minuten cijfermatig dat die veel bekeken wordt. 

 

Tijd voor jouw actie

Heb je deze lange blogpost tot hier gelezen? Mooi. Wil je zelf ook beter gevonden worden en zo meer klanten bereiken? Dan is het tijd voor actie. Elk type business, elke zaak, elke campagne, ... is anders. Maar de strategie is dezelfde: meet wat je doet, creëer bereik, prikkel interesse en win zo klanten. De aanpak is dus veel meer dan alleen Google Ads. Elek-Plan heeft zijn communicatie en vindbaarheid flink onder handen genomen, maar is zich bovendien heel goed online aan het organiseren door zijn klanten op te volgen met een CRM-tool, waardoor hij alle gegevens op zijn smartphone heeft, automatisch bijhoudt welk werk gepresteerd wordt per klant en automatisch facturen en zelfs rappels verstuurt. Daarom spreken we over je digitale transformatie: een strategie die allesomvattend is, die ervoor zorgt dat je communicatie leidt tot klanten en je de juiste tools laat gebruiken om efficiënt, overzichtelijk en tijdbesparend te laten werken.

 

Lezen is leuk, samen praten en kennis uitwisselen nog veel interessanter. De geleerde zaken meteen implementeren levert het beste resultaat, zeker in de digitale wereld waar je alles kan meten. Daarom organiseert Businezz Booster opleidingen waar je je Digitale Transformatie tijdens en na de opleiding meteen aanpakt. Letterlijk. In onze laatste opleidingsdag heeft iedereen zich ingeschreven voor onze 30 days challenge waarmee we in vijf weken tijd volgende opzet realiseren:

  • een website die verkoopt

  • goede vindbaarheid op Google

  • socialemediaposts die werken

  • productiviteit verhogen dankzij de juiste tools

  • digitale dashboard creëren

Wil jij ook je Businezz digitaal boosten? Neem dan gerust contact via gadigitaal of contacteer ons gerust via Whatsapp. Succes!

 

Frederik De Wachter