Branded versus non-branded verkeer naar je website?

x - 1 augustus 2019

google search console

Dat je verkeer vanuit Google naar je website krijgt, is altijd leuk. Maar een diepere analyse van dat organische verkeer is altijd aangeraden om je verdere optimalisatiestappen beter te gaan uitwerken.

Via de Google Search Console heb je een direct communicatiekanaal tussen Google en je eigen website. Als webmaster kan je eenvoudig je eigen website gaan verifiëren en daarna krijg je de nodige data van Google over hoe jouw website zich in Google gaat gedragen.

 

Wat doet mijn organisch verkeer?

Een van de absolute toptaken in je Google Search Console is een diepere analyse van je organisch verkeer uitvoeren (het verkeer dat vanuit Google naar je website gaat).

 

Zo kan je in het rapport 'Search results' tot zestien maanden terug in de tijd bekijken met welke zoekwoorden bezoekers vanuit Google naar je website zijn gekomen. Hierbij kan je dus analyseren op welke zoekwoorden je goed scoort en welk zoekvolume er achter die zoekwoorden schuilgaat.

 

Branded versus non-branded verkeer?

 

Een analyse die ik standaard uitvoer bij mijn klanten is die rond het percentage van branded verkeer naar je website. Dit zijn Google-gebruikers die op je website komen na het gebruiken van een zoekwoord met je eigen merknaam in verwerkt.

 

Je zou er zo van schrikken hoeveel consumenten een volledige domeinnaam in de Google-zoekbalk ingeven om dan op het eerste resultaat in de zoekresultaten te gaan klikken. 😉

 

Ik kom dan ook geregeld klanten tegen die vol trots hun organisch verkeer tonen, maar waar na een eerste analyse blijkt dat ze amper 5 procent non-branded organisch verkeer hebben. Terwijl die doelgroep van bezoekers net superwaardevol is. Dit zijn de zoekende consumenten, die zonder je merknaam te gebruiken toch doorklikken naar je website via een generieke zoekterm.

 

Voer dus zeker eens die analyse uit en doe dit maandelijks of op kwartaalbasis om te kijken welke trend er zich voordoet.

 

Die analyse kan je eenvoudig zelf uitvoeren:

 

  1. Download de juiste data in je Google Search Console in csv-formaat.
  2. Ga via Excel om dit bestand te openen.
  3. Loop doorheen de hele lijst met zoekwoorden en voeg in een aparte kolom een kenmerk in, wanneer het zoekwoord je eigen merknaam bevat (of een mogelijke typo van je merknaam of website-url).
  4. Gebruik de interne Excel-functies om nadien alle non-branded en branded impressies en clicks te gaan optellen en het percentage te berekenen.

 

 

 

x