Online marketing evolueert in sneltempo. Wie mee is, slaagt er in steeds nieuwe klanten warm te maken voor zijn of haar zaak.

Trend 1. Live video steeds populairder

Mobiele surfers kijken jaar na jaar meer video. Live video’s worden daarbij langer bekeken dan gewone video’s. Breaking news is populair, evenals conferenties, optredens en sprekers. 80% zegt van een merk eerder een live video te willen zien dan een blog te lezen. 81% verkiest live video’s boven sociale posts. Wat zet jij live over jouw zaak?

Trend 2. Chatbots worden normaal

Van nieuw tot normaal. Dat is de chatbot waarmee mensen gemakkelijk een pakje friet bestellen, een pretparkticket boeken, informatie vragen over de nieuwe kledingcollectie … 

Ideaal ook voor jouw marketing. De chatbot stelt nieuwe producten voor, vraagt of je contacten geïnteresseerd zijn in een last-minute-deal en is vooral hulpvaardig. Schakel je bijvoorbeeld Messenger Bot al in?

Trend 3. Online reviews exploderen

Wie nog geen reviews verzamelt, start er beter snel mee. Online reviews zijn namelijk dé manier om nieuwe klanten te lokken en te overtuigen. Zet je klanten aan het werk. Vraag een beoordeling op de platformen die belangrijk zijn in jouw sector.

Trend 4. Influencer marketing ook voor de kleintjes

Grote merken zetten al langer influencers in om hun producten en merken te promoten. In het artikel Wat zijn influencers? Hoe maken ze je merk bekender? ontdek je wat deze digitale creatievelingen met een groot online netwerk ook voor kleinere handelaren betekenen.

Denk eens na over de kracht van influencers. Maak hen blij, schenk hen een unieke ervaring, huur hen in om een videoverslag of 'vlog' te maken over jouw zaak. Er zijn veel mogelijkheden.

Trend 5. Zoeken via stem

Gesproken zoekopdrachten vormen vandaag al een derde van de 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten op Google. De zoeker typt niet meer. Nee, hij of zij spreekt tegen Google, Siri, Alexa en Cortana. 

Wat deze voice search verandert voor jouw online marketing? Je website en SEO moeten geoptimaliseerd worden. Want wie beter vragen beantwoordt, scoort hoger en verkoopt meer. Ons artikel over voice search zet je alvast op weg.