Nieuwsbrief sturen: waarom, naar wie en hoe? (+ voorbeeld)

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 30 september 2022

hands typing newsletter on laptop

Je eigen zaak uitbaten, daar komt serieus wat bij kijken. Naast de kwaliteit van je product of diensten garanderen, is ook de promotie en communicatie ervan erg belangrijk. Zo genereer je meer naamsbekendheid en op termijn ook inkomsten. Een nieuwsbrief is een goede manier om je (potentiële) klanten meer te vertellen over je activiteiten. Hieronder lees je meer over het hoe en waarom van zo’n newsletter!

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een e-mail die je stuurt aan alle mensen die zich geabonneerd hebben op je nieuwsbrief. Daarin staan nieuwtjes, kortingsacties, tips en andere bedrijfsinformatie. Je kan ervoor kiezen om regelmatig een nieuwsbrief te sturen (bijvoorbeeld maandelijks) of op willekeurige momenten, zoals enkel bij een promotieactie.

Waarom zou ik een nieuwsbrief uitsturen?
Volgens een onderzoek van Salesforce levert elke dollar die je in een nieuwsbrief stopt, je 38 dollar op. Het is dan ook een belangrijk marketinginstrument om nieuwe klanten te vinden, of om bestaande klanten te overtuigen opnieuw gebruik te maken van je diensten of product. Bovendien blijf je “top of mind” bij je klanten, alleen al door af en toe (niet te vaak!) je bedrijfsnaam in hun inbox te laten verschijnen.

 

Naar wie en hoe vaak?

Je mag niet zomaar naar elk e-mailadres dat je kent je nieuwsbrief sturen; daar zijn strenge regels voor. Daarnaast is het belangrijk dat je de inbox van je nieuwbriefontvangers niet té vaak bestookt met e-mails, want geef toe: dat vindt niemand leuk.

GDPR: niet zomaar uitsturen

Om (potentiële) klanten een nieuwsbrief te mogen toesturen, moet je op voorhand hun toestemming hebben. Die toestemming krijg je bijvoorbeeld door een winactie op sociale media te organiseren en hen daar de optie ‘Schrijf me in voor de nieuwsbrief’ te laten aanduiden. Of je vraagt je klanten in je winkel/kantoor om hun e-mailadres achter te laten als ze op de hoogte willen blijven van je activiteiten. Je moet het de ontvangers van je nieuwsbrief ook heel gemakkelijk maken om zich uit te schrijven – bekijk zeker het voorbeeld van een nieuwsbrief dat we onderaan deze blog plaatsen. In je privacy- en gegevensbeleid op je website geef je duidelijk aan wat je met hun gegevens doet en hoe lang je ze bewaart.

Maandelijks, wekelijks of dagelijks?

Hoe vaak je je nieuwsbrief uitstuurt, hangt af van hoe veel en wat je te vertellen hebt. Voor nieuwsmedia is een dagelijkse nieuwsbrief aangewezen. Zij sturen updates over de belangrijkste gebeurtenissen van die dag. Verkoop je producten, dan kan een wekelijkse nieuwsbrief, met bijvoorbeeld een update over je aanbod of met kortingsacties, interessant zijn. Wie diensten aanbiedt, stuurt beter een maandelijkse nieuwsbrief, of eentje om de twee weken. Daarin kan je handige informatie zoals tips over je producten meesturen, of geef je je lezers een blik achter de schermen van je bedrijf. Hou steeds goed het doel van je nieuwsbrief voor ogen: wat wil je bereiken? Thought leadership – ervoor zorgen dat mensen je niet vergeten? Of conversies – dat mensen een bestelling plaatsen of contact opnemen?
 

Verschillende programma’s om newsletters uit te sturen

Er zijn heel wat (gratis) tools om je nieuwsbrief uit te sturen. De bekendste zijn Mailchimp, Publisher, Outlook en Campaign Monitor. We bespreken hieronder kort elk mailprogramma, zodat je een weloverwogen keuze kan maken.

Mailchimp: gratis of betalend, koppeling met Wordpress

Mailchimp is de bekendste nieuwsbrieventool en wordt door niet minder dan 15 miljoen kleine en grote bedrijven gebruikt. In de gratis formule zitten 10.000 e-mails per maand vervat – waarvan maximaal 2.000 op één dag. Je kan bovendien tot 2.000 contacten bijhouden. In de betalende formules heb je recht op meer contacten en e-mails.

In Mailchimp kan je templates maken en gemakkelijk testversies naar jezelf versturen. Maar let op: in de gratis versie kan je maar één adressenlijst maken. Je kan je doelpubliek dus niet opsplitsen op basis van interesses, wat voor sommige businesses interessant kan zijn. Heb je een Wordpress-website? Dan kan je je nieuwsbrief gemakkelijk via een Mailchimp-plug-in samenstellen. Als je blogs schrijft, kan je meteen aanduiden of je die met je volgende nieuwsbrief wil meesturen of niet. Handig!

Handige interface

Erg datagedreven

Stappenplan om je mail op te stellen

In de gratis versie zitten wel wat beperkingen

 

Gebruiksvriendelijkheid: ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vereiste niveau van de gebruiker: ⭐️

Troef: gebruiksvriendelijk over de hele lijn
 

Publisher: toepassing van Microsoft

Microsoft Office Publisher wordt gebruikt om professionele publicaties zoals nieuwsbrieven, catalogi en brochures op te maken. Je kan er ook lijsten met contactpersonen aanmaken en beheren. Publisher maakt deel uit van de zakelijke Microsoft Office-pakketten en is gericht op vormgeving – in tegenstelling tot Microsoft Word, dat focust op teksten. Publisher is iets minder gebruiksvriendelijk dan Mailchimp, maar het doet wat nodig is.

Gefocust op vormgeving, ruime mogelijkheden

Basic aanbod

Geen data-analyse mogelijk

 

Gebruiksvriendelijkheid: ⭐️⭐️

Vereiste niveau van de gebruiker: ⭐️⭐️⭐️

Troef: beheer van meerdere contactenlijsten

 

Nieuwsbrieven maken met Outlook: de basis van de basis

Ook met het bekende e-mailprogramma Outlook kan je nieuwsbrieven opstellen. Dat is gemakkelijk: de meeste mensen zijn het gewoon om met Outlook te werken. Maar toch zijn er ook wat nadelen aan verbonden: je kan je nieuwsbrief slechts naar enkele honderden ontvangers tegelijk uitsturen. En dat wil nog niet zeggen dat je mail ook effectief wordt afgeleverd: sommige internetproviders beschouwen zo’n mails als spam, waardoor ze niet in de inbox terechtkomen. Een andere grote valkuil: je mailontvangers kunnen zich enkel uitschrijven door je daarover een mail te sturen. En dat wil dus zeggen dat jij manueel het e-mailadres moet gaan verwijderen. Qua GDPR-handhaving is dat dus niet ideaal.

Daarnaast is het een serieuze zoektocht om je mails te personaliseren. Waar je in andere e-mailmarketingprogramma’s je klanten met hun voornaam of als ‘Mevrouw Achternaam’ kan aanspreken, blijf je bij Outlook steken bij een onpersoonlijk ‘Beste’ of ‘Hallo’. Ten slotte is een e-mail opstellen met mooie vormgevingselementen ook geen sinecure: niets garandeert je dat de lay-out van de mail op jouw beeldscherm hetzelfde is als op dat van je ontvangers, die andere smartphones, tablets, laptops en computers gebruiken.

Gekend programma

Geen data-analyse mogelijk

Niet gemakkelijk om lay-out op te maken

Personalisering is ingewikkeld proces

Uitschrijven enkel mogelijk via mailtje

 

Gebruiksvriendelijkheid ⭐️⭐️⭐️

Vereiste niveau van de gebruiker: ⭐️

Troef: gekend programma
 

Campaign monitor: betrouwbaar en degelijk

Wie Mailchimp wat te speels vindt, kan ook voor Campaign Monitor kiezen. Beide e-mailmarketingprogramma’s zijn enorm gebruiksvriendelijk, ook al komt Campaign Monitor iets droger en serieuzer over. Het doet wat het moet doen en is bijna even gemakkelijk om te gebruiken als Mailchimp. Je hoeft geen expert te zijn om Campaign Monitor te gebruiken en een groot voordeel van deze tool zijn de ‘transactional e-mails’: e-mailsjablonen die speciaal voor verkoop van producten zijn ontwikkeld.

Gebruiksvriendelijkheid: ⭐️⭐️⭐️⭐️

Vereiste niveau van de gebruiker: ⭐️⭐️

Troef: logische interface, serieuze uitstraling
 

Twee alternatieve mailingprogramma’s

Niet tevreden met Mailchimp en zoek je toch nog wat alternatieven? Dan kan je ook nog een van deze mailprogramma’s kiezen:

  • FlexMail is een uitgebreide Belgische tool met persoonlijke helpdesk. Ideaal voor kmo’s en grotere bedrijven – en je steunt er ondernemers van hier mee!
     
  • Ortto (het vroegere Autopilot) koppelt e-mails aan de hele verkoopcyclus. Deze tool is voor gevorderden of mensen zonder schrik voor technologie.

 

Voorbeeld van een nieuwsbrief

Waaruit bestaat een goede nieuwsbrief? Ten eerste is het belangrijk om het doel van je nieuwsbrief te bepalen. Vanuit dat doel selecteer je de overige elementen van je mail. Ga je voor merkbekendheid of conversies? Dan geef je liefst enkele nuttige tips mee over je diensten of producten. Hieronder vind je een fictief voorbeeld van een goede nieuwsbrief voor de merkbekendheid van een fietsenmaker.

voorbeeld nieuwsbrief

 

Hulp bij je nieuwsbrief dankzij de Digitale Versnelling

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Boek dan een gratis videogesprek met één van de experten van De Digitale Versnelling.  Of volg onze opleiding ‘Starten met e-mailmarketing’.

Lees je liever nog wat verder? Check dan deze tien tips om creatief te zijn met je nieuwsbrief, ontdek hier hoe je originele content bedenkt of hoe je je omzet met e-mailmarketing boost.

 

 

Veelgestelde vragen over nieuwsbrieven

Hoe breid ik mijn mailinglijst voor mijn nieuwsbrief uit?

Je mailinglijst voor je nieuwsbrief uitbreiden kan op verschillende manieren: door gratis content of producten weg te geven in ruil voor een e-mailadres, of door bijvoorbeeld na aankoop te vragen aan je klanten om hun gegevens achter te laten. Zorg ervoor dat je altijd de toestemming hebt van je e-mailontvangers om hen te mailen, en zorg voor een duidelijke uitschrijflink in je nieuwbrief. Wat je zeker niet moet doen? E-mailadressen aankopen! Hier lees je waarom.

Wat is een optin-pagina?

Een optin-pagina is de pagina waarop mensen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief. Op zo’n pagina staat enkel de invulvelden voor de gegevens van de klant, zodat die niet afgeleid wordt en zeker zijn e-mailadres en naam achterlaat. Zo heb jij weer een nieuwsbriefontvanger erbij!

Hoe vaak stuur ik een nieuwsbrief?

Denk eraan: less is more. Stuur niet te vaak een nieuwsbrief: niemand wordt graag bestookt met e-mails. Zorg ervoor dat je iets te vertellen hebt. De nieuwtjes die je wil delen bepalen in feite de frequentie van je newsletter: heb je vaak veel te vertellen, dan kan je wel voor een wekelijkse nieuwsbrief gaan. Is je nieuws schaarser? Overweeg dan een maandelijkse of zelfs tweemaandelijkse nieuwsbrief.

Wat schrijf ik in mijn nieuwsbrief?

Updates over je activiteiten, nieuws over je openingsuren, kortingscodes of nieuwe producten: het is allemaal relevant nieuws voor je (potentiële) cliënteel. Maar overdrijf niet: niet élk nieuwtje is even interessant. Maak dus goed de afweging of wat je in je nieuwsbrief zet je klanten ook écht kan boeien. Ontdek hier zes tips om je e-mailmarketing te laten werken.

 

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale